Broken World is een gedegen uitbreiding van Dungeon Siege II, het vervolg op de oorspronkelijke game met die naam, dat weer zwaar geînspireerd was op Diablo, waarin een held met een zwaard oneindig veel ervaringspunten bij elkaar sprokkelde door in te hakken op alles dat los en vast zat.

Broken World is een uitbreiding voor het 'hack and slash rollenspel' Dungeon Siege II, maar niet in de traditionele zin. Vroeger werkten uitbreidingen alleen als je het origineel al had, maar steeds vaker draait het spel daar ook los van. Uitbreidingen zijn daarmee vooral een slimme manier geworden om meer spelinhoud te bieden voor weinig geld (zowel voor de speler als voor de spellenmaker, die de techniek van het origineel kan recyclen).

Gemuteerd

De originele Dungeon Siege II speelde lekker weg, maar het einde stelde teleur. Wat bleek. eindbaas Vardis was slechts een pion in een groter geheel. Als de speler hem verslaat, zorgt dat niet voor wereldvrede, maar voor een gigantische puinhoop. In deze uitbreiding is het aan de speler om orde in de chaos te scheppen. Dit doet hij door nóg meer vijanden te verslaan, die allemaal op gruwelijke wijze gemuteerd zijn, en nóg sterker te groeien.

Dit laatste gebeurt op traditionele rollenspellenwijze. Hoe meer vijanden de speler verslaat, hoe meer punten hij verdient. En heeft hij genoeg punten bijeen gesprokkeld, dan groeit hij een niveau. Afhankelijk van de 'klasse' die hij voor zijn personage kiest, ontwikkelt hij of zij zich anders, en van die klasses zijn er in Broken World twee nieuwe te vinden: de Fist of Stone (goed in vechten en natuurspreuken) en The Blood Assassin (goed in magie en afstandsaanvallen). Dit verrijkt het spel met net dat beetje extra diepgang.

Power Unlimited: "Een midprice prijskaartje en flink wat speeluren geven de Dungeon Siege-fans precies wat ze willen." 78/100

Ontwikkelaar: Gas Powered Games
Platform: pc