B-Boy

Best lastig, een game 'van de straat' maken. Videogames worden nu eenmaal door grote teams geproduceerd en de bouwstenen van games, polygonen, zijn per definitie 'gemaakt'. En dingen van de straat moeten nu eenmaal 'real' zijn. Toch is het de makers van het breakdancespel B-Boy gelukt.

B-Boy voorkomt dat de boel nep aanvoelt met een bescheiden aanpak. Hier geen wilde kreten die in beeld verschijnen of dikke rappers met pistolen, maar een getrouwe weergave van breakdancelocaties en zorgvuldig geanimeerde dansers. Ze worden direct bestuurd door de speler, in een poging de verbazingwekkendste danstoeren uit te halen.

De game is niet alleen 'real', hij is ook leuk om te spelen. Al moet de speler om dat te ervaren wel over enig doorzettingsvermogen beschikken. De verschillende dansmoves die de speler kan uitvoeren, doen denken aan de bewegingen in een vechtspel, met als verschil dat ze hier met het juiste ritme en een gevoel voor timing ingevoerd moeten worden. Dit kan heel wat oefening vergen, maar als het dan eenmaal lukt...

Echte evenementen

B-Boy bevat digitale versies van een aantal echte breakdance-evenementen. Daarbij komt een nadeel van het spel aan het licht: het publiek bij die evenementen lijkt zo erg op elkaar, dat ze haast uitwisselbaar zijn. Echt bijzonder voelen de evenementen daardoor niet. Extra leuk is wel de spelstand waarin twee spelers het tegen elkaar opnemen. Op de draagbare PSP kan dit zelfs draadloos, als beide spelers een exemplaar van de game hebben.

Power Unlimited: "Geen neppe urban bullshit maar gewoon een serieuze bescheiden breakdancegame." 84/100

Ontwikkelaar: Freestyle Games
Platform: PlayStation 2, PSP

Tip de redactie