In de verre toekomst, als ruimtereizen al lang niet bijzonder meer zijn, wordt het universum geregeerd door handelaars, vrijbuiters met een kapitalistische inslag die hun slaatje slaan met allerhande slimme transacties. In Darkstar One kan de speler alvast proeven van deze troebele dag van morgen.

Vertel een ervaren speler van computergames over Darkstar One en de kans is groot dat hij "Elite" zegt (en is dat niet zo, dan is-ie mooi niet zo ervaren als-ie zegt dat-ie is). Elite was een ruimtehandelsspel dat alweer in 1984 werd uitgebracht. In de tussentijd verschenen er enkele vervolgen en fans wachten inmiddels alweer ruwweg een decennium op een vierde deel.

Het concept was vrij complex en zo is dat ook in Darkstar One: de speler kiest een van zes 'rassen' om te spelen. Vervolgens is hij vrij om de driedimensionale ruimte te verkennen, planeten te ontdekken en zoveel te handelen (en te knokken!) als hij wil; ook is er een verhaallijn (over de vader van de speler en zijn mysterieuze ruimteschip) die gevolgd kan worden, maar dit is niet verplicht.

Zoethoudertje

Leuk is in hoeverre het ruimteschip van de speler aangepast kan worden. Naarmate hij verder komt in het spel, kan hij het schip 'upgraden', zowel met betere wapens, betere wendbaarheid en hogere snelheid, als met betere bepantsering en een groter laadruim. De speler is dus van A tot Z vrij om zijn eigen speelstijl te kiezen. Dat is dus mooi, maar er zijn ook kritiekpunten. Zo zijn de verhaalscènes niet zo goed uitgewerkt, valt de intelligentie van de computertegenstanders tegen en biedt het spel weinig verrassingen. Wel een leuk zoethoudertje voor wie wacht op Elite 4.

Power Unlimited: "Bij vlagen meeslepend, maar zeker niet de gehoopte mijlpaal in het genre." 70/100

Ontwikkelaar: Ascaron
Platform: pc