De Dragon Ball Z-tekenfilmserie is nog steeds behoorlijk populair, reden genoeg voor speluitgever Atari, gezegend met de gamerechten, om lekker door te gaan met het uitbrengen van spellen rond de Japanse reeks vol knokpartijen. Super Dragon Ball Z wijkt af van zijn voorgangers door een andere ontwikkelaar en, als gevolg daarvan, een iets andere speelstijl. Dat maakt de game nét iets interessanter dan "gewoon weer een Dragon Ball-game", al scheelt het niet veel.

Wat wil het geval, Super Dragon Ball Z werd niet ontwikkeld door vaste studio Dimps, maar door een bedrijfje genaamd Crafts & Meister. Deze firma is het geesteskindje van ene Noritaka Funamizu, die in vroeger tijden fungeerde als producer voor de klassieke vechtgame Street Fighter II. Dat is terug te zien in het spel: meer dan de populaire Budokai-games is dit een échte vechtgame, met een kleine arena en een keiharde focus op één-op-één-gevechten.

Zelfs uitgebreide verhaalscènes, waarin het verhaal van de verschillende Dragon Ball-saga's wordt uiteengezet, zijn achterwege gelaten. Niet gek, want de meeste fans zijn bekend met het bronmateriaal en bovendien werden de verhalen al meerdere keren behandeld in videogames. Alles draait om de kern: het knokken. En dat doet de speler met een combinatie van uitgekiende combo's, bruut knoppengeram en alles daartussenin.

Kamehameha

Het vechten is primitief vergeleken met vechtgames als Dead or Alive en Soul Calibur, maar er zijn ook vernieuwingen. Zoals de mogelijkheid om vechtbewegingen over te nemen van tegenstanders. Zo kan het gebeuren dat Frieza ineens een Kamehameha loslaat op Goku; de fans weten wat we daar in hemelsnaam mee bedoelen.

Power Unlimited: "Deze game zal eerder vechtgamefans aanspreken dan Dragon Ball Z-fans, maar dat is allerminst een slecht iets." 72/100

Ontwikkelaar: Crafts & Meister
Platform: PlayStation 2