Het is nogal wat, Japanse middeleeuwse veldslagen als basis gebruiken voor een game. En er vervolgens enorme flippers tussen plaatsen en er een joekel van een metalen kogel doorheen laten rollen. Dat kan alleen maar in het GameCube-spel Odama.

Odama is in de kern een flipperspel, maar dat is niet alles. Het spel maakt ook gebruik van een microfoon, die de speler kan gebruiken om commando's te geven aan zijn legers, die vervolgens de strijd aangaan met de vijand. Het doel van het spel is een legertje dat een grote klok draagt te beschermen en vervolgens de poort bovenin het scherm kapot te rollen, zodat de klok daar doorheen kan.

Dit alles gebeurt in een speelveld of tien, waarin steeds meer gebeurt en dus ook met steeds meer rekening gehouden moet worden. Je moet wel over de vijand rollen en niet over je eigen legers, je moet af en toe een rijstbal het veld op rollen om de moraal te boosten, je moet rivieren droogleggen, je moet torens omverwerpen en nog veel meer.

Press Forward

Dit alles doet de speler door met de L- en R-knoppen te flipperen en tegelijk allerlei commando's in de microfoon te roepen. Dingen als "move left", "flank and destroy", "press forward" en "rally". Vooral de laatste twee komen vaak van pas, je laat de manschappen hun krachten verzamelen en voorwaarts gaan of ze op een voorwerp afduiken en daar iets mee doen.

Odama is op zijn best uniek en op zijn slechts onbegrijpelijk; met wat moeite is er plezier aan te beleven maar zelfs dan is het jammer dat het spel maar een handvol velden bevat. Voor de liefhebbers dus.

Power Unlimited: "Bizar is het wel, maar slecht zeker niet." 65/100

Ontwikkelaar: Vivarium, Nintendo
Platform: Nintendo GameCube