Sinds World of Warcraft zijn mmorpg's, oftewel rollenspellen die met véél mensen in een online wereld worden gespeeld, niet meer alleen voor nerds. Maar er is iets grappigs aan de hand: Warcraft is zó populair dat de competitie niet eens in de buurt komt. Alleen Guild Wars kan zich momenteel enigszins meten met Warcraft. Of liever gezegd, het mag mede in de schijnwerpers staan, want deze game heeft veel te danken aan het feit dat het spelconcept genoeg van Warcraft afwijkt.


De makers vergelijken het met de extra setjes kaarten die je voor het kaartspel Magic: The Gathering kunt kopen

Wat is er dan zo anders? De nadruk ligt meer op missies die met een klein groepje worden uitgevoerd (computerspelers indien gewenst) en, belangrijk, spelers hoeven geen maandabonnement te betalen. Je koopt de game en gaat aan de slag. Om dit mogelijk te maken (er zijn voor de makers veel kosten verbonden aan het draaiende en up-to-date houden van een onlinewereld) verschijnen er regelmatig nieuwe delen. Daarvan is Factions de eerste.

Deze nieuwe delen houden het midden tussen vervolgen en uitbreidingssets; de makers vergelijken het met de extra setjes kaarten die je voor het kaartspel Magic: The Gathering kunt kopen. Een nieuwe serie kaarten kan op zichzelf gebruikt worden, maar ze kunnen ook worden gebruikt in combinatie met een oude serie. Bovendien kan, ook nadat een nieuw deel verschijnt, het oude deel nog gewoon gespeeld worden.

Nieuw continent

Factions bevat in feite een nieuw continent, genaamd Cantha. Dit continent bevat drie landen en is geïnspireerd door Azië, wat terug te zien is in het visuele stijltje van de game. Cantha ligt ver ten zuiden van het continent uit de originele Guild Wars, Tyria, en wie beide games in zijn bezit heeft kan per schip tussen de continenten reizen.

Maar er zijn meer toevoegingen. Zo kan er uit twee nieuwe spelerklassen gekozen worden: de Ritualist en de Assassin. Dit brengt het totaal op acht en zorgt voor meer variatie tussen spelers. Ook is het nu mogelijk voor gildes (groepen spelers) om allianties te vormen; dit in combinatie met een globale tweedeling van facties die elkaars gebieden kunnen inpikken, voor een enigszins strategische inslag.

Verder draait het uiteraard nog gewoon om voorwerpen verzamelen, vijanden verslaan en ervaringspunten bijeen sprokkelen; voor wie daar nog steeds geen genoeg van heeft biedt Guild Wars Factions beslist genoeg nieuws.

Power Unlimited: "Of je Factions bovenop het origineel knalt of gebruikt om bekend te raken met het Guild Wars-universum; de game stelt op geen enkel front teleur." 90/100

Ontwikkelaar: Arenanet
Uitgever: NCSoft