Ooit was Metroid een gelauwerde reeks van platformavonturen die vanaf de zijkant werden bekeken - tot het spel een aantal jaar geleden voor de Nintendo GameCube geschikt werd gemaakt. De kille sciencefictionsfeer bleef, net als de vele bijzondere vaardigheden, maar de rest werd totaal anders: een zogenaamd first person action adventure. Met deze draagbare DS-versie zijn we alweer bij de derde 3D-Metroid aangeland.

Metroid Prime op de GameCube was niet te vergelijken met andere schietspellen en dat zat 'm met name in het feit dat de speler niet handmatig hoefde te mikken. Het enige dat hij hoefde te doen was ruwweg richting een vijand kijken en op een knop drukken; het vizier vergrendelde zich dan op de slechterik. Zo konden de makers de nadruk in het spel verschuiven van richten en schieten op puzzelen en exploreren - want puzzels en uitgestrekte omgevingen zitten er in deze games volop.

Voor deze Nintendo DS-versie is die vergrendelfunctie ineens weer overboord gegooid. De reden is als volgt: op de GameCube, waarop de speler de actie met twee logge joystickjes bedient, is het lastig om precies te mikken. Maar op de Nintendo DS is een andere besturing mogelijk, waarbij de speler het wapen richt met behulp van de meegeleverde stylus en het touch screen. Daardoor is schieten nu haast als aanwijzen zo makkelijk.

Morph Ball

Deze nieuwe bediening heeft de makers er dan weer toe bewogen een iets meer actiegedreven spel te maken. Nog steeds worden er bonussen ontdekt, zoals de Morph Ball waarmee hoofdrolspeler Samus Aran tot een bal kan oprollen, maar vaker vinden er grootse gevechten met een aantal vijandige intergalactische premiejagers plaats. Hierdoor heeft Hunters een wat meer lineair spelgevoel dan zijn voorgangers, wat de game er overigens niet van kan weerhouden bijzonder vermakelijk te zijn.

Metroid Prime Hunters heeft nog een aardige extra, namelijk het feit dat via de Nintendo Wi-Fi Connection draadloos tegen spelers wereldwijd gestreden kan worden. Dit is gratis (los van de internetverbinding, die de speler zelf moet regelen) en zeer eenvoudig op te zetten, maar er is ook een nadeel: niet alle arena's zijn even goed ontworpen. Veel zijn zo groot, dat de speler al snel zijn tegenstanders uit het oog verliest.

Power Unlimited: "Een vermakelijk avontuur met een stabiele multiplayer cadeau." (82/100)

Ontwikkelaar: NST, Nintendo
Platform: Nintendo DS