New York. The Big Apple. Een stad die iedereen die er komt weet te betoveren. Dat is een mooi onderwerp voor een videogame, dacht een zekere spellenmaker een tijdje geleden. Het resultaat is Tycoon City: New York, een strategiespel in de trant van Sim City waarin volop gebouwd moet worden - dat helaas niet zo leuk is om te spelen als we verwacht hadden.


De speler wordt bijna volledig gedwongen om New York op te bouwen zoals het er nu bijligt

Het grote probleem van deze Tycoon City (aan de opbouw van de titel lezen we af dat de bedenkers er een serie van willen maken, maar we zien het wat dat betreft somber in) is dat de speler bijna volledig wordt gedwongen om New York te bouwen zoals het er nu bijligt, waarbij hij bovendien niet wordt afgerekend voor zijn slechte smaak in het kiezen van individuele gebouwen.

Dat zorgt ervoor dat er amper nog een creatieve geest komt kijken bij het spelen van dit spel. En het bouwen van de stad waar de speler altijd al van heeft gedroomd was nu juist de aantrekkingskracht van de klassieke stedenbouwgame Sim City waarop Tycoon City duidelijk geënt is.

Nieuw Amsterdam

Deze game omhelst niet veel meer dan het neerzetten van gebouwen, het plaatsen van restaurants en andere uitgaansgelegenheden en het ontgrendelen van de 13 buurten. Dit gaat allemaal op voorspelbare wijze, met een laag tempo.

De speler kan zijn inwoners wel vragen wat ze van zijn bouwstijl vinden, maar als zij bijvoorbeeld erg negatief zijn, heeft dit geen invloed op de game. Jammer, want we hadden graag een New York neergezet zoals wij Hollanders dat (uit)gebouwd zouden hebben - om daarmee flink indruk te maken op die eigenzinnige New Yorkers.

Power Unlimited: "Zet gebouwen neer, verdien upgrade points en ga zo maar door. Weinig strategisch." 68/100