Vorige week vond in Los Angeles de E3 plaats, 's werelds grootste vakbeurs rond videogames. Wij waren erbij en speelden een aantal van de meest veelbelovende games die de komende tijd moeten gaan verschijnen. Zoals BioShock, een intelligente shooter die zowel op pc als Xbox 360 gaat verschijnen.

BioShock borduurt voort op de culturele erfenis van de games System Shock en het vervolg daarop; het is een schietspel dat in bijna niets lijkt op games zoals Doom of Quake. De speler draagt weliswaar wapens met zich mee die rechtsonderin beeld verschijnen en die zonder pardon in gebruik kunnen worden genomen, maar in andere opzichten lijkt BioShock meer op een rollenspel.

Dit zit hem onder andere in de vijanden. Die komen niet zomaar op de speler afrennen, ze hebben hun eigen leventje in de onderwaterstad Rapture. Pas als de speler agressie toont of Adams probeert te stelen, de grondstof waar het allemaal om draait, worden ze vijandig. Althans, zo reageert één soort vijand. Gedurende het spel komen er meer snodaards voorbij die zo hun eigen agenda hebben.

Vrije vorm

De omgevingen en opdrachten zijn al even vrij van vorm. De speler heeft veel vrijheid om te kiezen waar hij heen gaat en wat hij doet. Daarbij komt hij vernuftig ontworpen puzzels tegen - die vaak op meerdere manieren opgelost kunnen worden - en kan hij zelfs implantaten aan zijn lichaam toevoegen met buitengewone krachten en vaardigheden als gevolg.

Dit alles is op prachtige wijze aangekleed, met een visuele stijl die al even bijzonder is als de spelopzet. BioShock wordt misschien geen spel voor iedereen, maar wie er wel van kan genieten, wacht een wonderlijk avontuur.

Ontwikkelaar: Irrational Games
Platform: pc, Xbox 360