Gears of War (Preview)

Ook nieuw en getoond op de E3 (Videogamebeurs in LA) is het futuristische oorlogsschietspel Gears of War voor de Xbox 360. In LA is een proefversie te spelen van de online multiplayerversie - maar alleen voor journalisten met een speciale afspraak 'behind closed doors'. Zoals wij.

Gears of War onderscheidt zich doordat het niet vanuit de ogen maar van over de schouder van de hoofdrolspeler wordt bekeken

In Gears of War draait het om een oorlog tussen de mensheid en een buitenaards ras dat zonder uitnodiging op onze planeet is geland, de parasietachtige Locust. Het spel maakt optimaal gebruik van de kracht van de eerste van de 'next generation' spelcomputers, de Xbox 360, met als gevolg dat het er werkelijk prachtig uitziet.

Over de schouder

Gears of War onderscheidt zich van andere schietspellen doordat het niet vanuit de ogen van de hoofdrolspeler wordt bekeken, maar over zijn schouder. Het perspectief kan wel naar het wapen verschoven worden, maar daarvoor dient de speler een knop in te drukken. Op die manier kan hij beter mikken op zijn vijanden, maar raakt hij tijdelijk ook het overzicht over zijn omgeving kwijt. En dat laatste is belangrijk in deze game. De speler kan zich namelijk verschansen achter ieder object in de omgeving, om daar vervolgens van achter vandaan te schieten, er overheen te springen of bijvoorbeeld opzij te rollen naar de muur aan de overkant.

Teams

Het spel richt zich met name op een zenuwslopend avontuur voor één speler, waarbij de speler er met een team van computergestuurde medesoldaten op uittrekt, maar bevat ook een meerspelerstand die via internet gespeeld worden. Twee teams nemen het dan tegen elkaar op: één menselijk team en één buitenaards team. Dat is handig, want zo zie je gemakkelijk op wie je moet schieten en op wie niet.

Tactisch

In combinatie met het lagere tempo en de mogelijkheid om overal achter te schuilen wordt een multiplayerpotje Gears of War al snel veel tactischer dan andere schietspellen. Dat zorgt uiteindelijk voor interessantere veldslagen waar zelfs de minder fanatieke spelers zich aan kunnen wagen. Gears of War is nog niet af, het spel verschijnt pas later dit jaar, maar lijkt nu al een buitengewoon geslaagde actiegame te worden.

Platform: Xbox 360

Ontwikkelaar: Epic Games

NUwerk