Super Mario Galaxy (Preview)

Deze week geen recensies van nieuwe games die in de winkelschappen liggen. In plaats daarvan blikken we vooruit op een aantal van de beste games die op dit moment getoond worden op de E3, 's werelds grootste videogamebeurs, in Los Angeles, Amerika. Zoals Super Mario Galaxy, het nieuwe avontuur van de beroemde besnorde loodgieter, op de bijzondere Wii-spelcomputer van Nintendo. Wij zagen kans om deze game alvast te proberen.

De Wii is een verhaal apart. Met deze nieuwe spelcomputer, die dit najaar moet verschijnen, wil Nintendo een breder publiek bereiken. Aan de besturingseenheid van deze machine is al te zien hoe men zich dat voorstelt: de Wii Remote ziet eruit als een afstandsbediening - iedereen kan hem oppakken. Maar het is niet zomaar een afstandsbediening: de speler kan hem gebruiken om dingen op het scherm aan te wijzen en hij reageert bovendien op beweging en tilt. De Wii Remote maakt ook toegankelijke spellen mogelijk zoals Wii Sports - wij speelden het tennisonderdeel, waarin de Remote heen en weer bewegen genoeg is om een balletje te meppen.

Ruimte

Maar Nintendo wil ook de spelers plezieren die al jaren van Nintendo-games genieten. Dit doet men onder andere met Super Mario Galaxy. In dit spel schiet Super Mario voor het eerst de ruimte in. Om Mario te laten bewegen wordt het zogenaamde Nunchuck-attachment aan de Wii Remote bevestigd; de Nunchuck in de linkerhand, de Remote in de rechterhand. Op de Nunchuck zit een joystickje waarmee het ventje in alle richtingen kan rennen. Springen kan met een druk op de grote A-knop; met de Remote schudden is genoeg om Mario een 'spin' te laten maken - om een vijand te verslaan of van de ene naar de andere ster te schieten.

Maar er is meer. Door de Wii Remote op het scherm te richten en de B-knop onderop de Remote te gebruiken, kan de speler bonussen rond Mario oppakken en anderszins de omgeving beïnvloeden. Zo kwamen we een veld tegen waarin we Mario met de Remote als het ware een katapult moesten lanceren.

Perfectionisten

De Mario-games zijn zo leuk door de vele creatieve omgevingselementen die Mario tegenkomt en in Super Mario Galaxy lijkt het op dat vlak wel goed te zitten. Mario rent naar de onderkant van planeten, klimt onder het ijs in een ijsplaneet, bestijgt een enorme robot en nog veel meer. Volgens Mario-bedenker Shigeru Miyamoto komt Mario maximaal zes maanden na de lancering van de Wii in de winkels te liggen; Miyamoto en zijn medewerkers zijn nu eenmaal perfectionisten die hun spel pas zullen uitbrengen als alles precies klopt. Wij kijken er alvast naar uit.

Platform: Wii

Ontwikkelaar: Nintendo

NUwerk

Tip de redactie