Wie zich vroeger wel eens in een speelhal waagde herinnert zich waarschijnlijk Final Fight nog wel, het spel waarin de speler bijna eindeloos van links naar rechts wandelde... en vooral heel goed moest vechten. Dat was best leuk maar vooral heel simpel. Zulke eenvoudige spellen worden niet meer gemaakt, zou je denken. Toch verscheen onlangs een nieuw deel in de reeks, weliswaar gemoderniseerd maar stiekem toch een beetje ouderwets.


De speler kan zich nu vrij door een stadse omgeving bewegen

Final Fight is nu in 3D uitgevoerd, er wordt dus niet meer enkel van links naar rechts gelopen. Zelfs de lineaire voortgang van het spel is verdwenen. De speler kan zich nu vrij door een stadse omgeving bewegen en onderweg onschuldige burgers om tips vragen. Zo ontdekt hij steeds meer steegjes en verslaat hij steeds meer bendes. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de hoofdrolspeler zijn broer vindt, die zelf overigens de hoofdrol speelde in de Final Fights van weleer.

Geduld

Het doet allemaal verdacht veel denken aan Beatdown: Fist of Fury, een ander vechtspel dat Capcom nog maar kortgeleden op de markt bracht. Van beide games zijn we niet erg weg; ze hebben met elkaar gemeen dat ze erg ouderwets overkomen. Het is moeilijk nog het geduld op te brengen voor dit soort games: meer dan lopen en knokken valt er niet te beleven. Dat is te weinig anno 2006, behalve misschien voor wie terugverlangt naar de eenvoud van vroeger.

Power Unlimited: "De tijd van Final Fight is voorbij. Wat ons betreft voorgoed." 69/100

Platform: Xbox, PlayStation 2
Ontwikkelaar: Studio 8, Capcom