Een voor een duiken ze weer op: de gamehelden van weleer. Mega Man, Rock Man in Japan, was een van de meer obscure reeksen, dus het is je vergeven als je hem niet kent. Deze spellen kenmerken zich door speelvelden die in willekeurige volgorde gespeeld kunnen worden, met eindbazen die, wanneer verslagen, een nieuw wapen opleveren. De allereerste Mega Man werd recentelijk in een nieuw jasje gestoken.


Mega Man Powered Up

Om te beginnen hebben alle figuurtjes en omgevingen een likje verf gekregen. Hier geen gepixeld gedoe in 16 kleuren, maar fraaie ontwerpen en gedetailleerde achtergronden met zélfs een hint van 3D. Het spel zelf is nauwelijks veranderd, nog steeds rent en springt Mega Man van links naar rechts (hoewel sommige speelvelden subtiel van structuur zijn veranderd en er zelfs twee nieuwe eindbazen zijn toegevoegd).

Ook ongewijzigd is de pittige moeilijkheidsgraad; bij het minste of geringste kukelt het kereltje in een afgrond. Ondanks dat er uit drie niveaus gekozen kan worden, levert dit nog altijd frustratie op... en voldoening, als het na tien keer proberen dan eindelijk wél lukt.

Bouw je eigen veld

Een laatste toevoeging is een eenvoudige level editor. Deze stelt de speler in staat zijn eigen speelvelden in elkaar te sleutelen en deze zelfs, via Wi-Fi online te zetten en door andere Mega Man-fans te laten downloaden. Aardig is dat de makers niet alle bouwmogelijkheden meteen ontsluiten, de speler moet daarvoor power-ups vinden die door het normale spel verspreid liggen. Zelfs wie de eerste Mega Man nog altijd uit zijn hoofd kent, heeft op die manier iets om naar uit te kijken.

Power Unlimited: "Ik vind het heerlijk om deze nieuwe ouderwetse game helemaal van voor naar achter te spelen." 70/100

Platform: PSP
Ontwikkelaar: Capcom