The Godfather wordt algemeen gezien als een van de beste filmseries aller tijden (althans, de eerste twee delen). Daar moet je niet aan toornen, vinden veel critici. En je moet er al helemaal geen videogame van proberen te maken. Toch is dat precies wat Electronic Arts de afgelopen jaren, met een budget van tussen de 50 en 100 miljoen dollar, heeft proberen te doen. En weet je wat? Wij vinden dat het de ontwikkelaars heel aardig is gelukt.

The Godfather is niet alleen EA's poging een goede game te maken van een beroemde filmserie, het is ook een poging om in te springen op het succes van Grand Theft Auto. Je weet wel, die beruchte en beroemde game die in het nieuws kwam met de mogelijkheid een seksmodule te ontgrendelen (en verder draait om het vrijelijk verkennen van een enorme stad, waar allerlei missies uitgevoerd moeten worden, veel onschuldige burgers neergeknald worden en iedere willekeurige auto gejat kan worden; op zich dus al geen brave game).

Voor The Godfather is dat concept toegepast op het New York van toen Marlon Brando alias Don Corleone net neergeschoten was en zijn zoon Michael de boel moest overnemen. Gelukkig hebben de makers de wijze keuze genomen om de speler niet de rol van Michael aan te laten nemen, of van een van de andere bekende personages. In plaats daarvan speelt hij een personage dat hij zelf een naam en een uiterlijk geeft, dat zichzelf ten tijde van deze gebeurtenissen omhoog probeert te worstelen in de Corleone-familie.

Paardenhoofd

Er zijn meerdere zaken waar hij zich vervolgens op dient te richten. Ten eerste is het van belang dat de verschillende buurten van New York (in deze game zijn dat er vijf) voor de familie te winnen. Dat gebeurt door bedrijven in die buurten onder druk te zetten. Dat is niet altijd even eenvoudig; de baas van één club gaat bijvoorbeeld pas door de knieën als de speler een serveerster neerslaat. Er zijn ook andere, meer verhaalgedreven missies. Zo moet er op een gegeven moment een paardenhoofd in een bed gedeponeerd worden... Gedurende dit alles groeit de speler gestaag in kracht en snelheid, zodat hij steeds beter in staat is de verschillende taken te vervullen.

The Godfather heeft nog niet de diepgang en het scala aan mogelijkheden van Grand Theft Auto, maar slaagt er wel goed in de sfeer van de film op te roepen. De kans is groot dat Electronic Arts de boel verder ontwikkelt voor een tweede deel; de makers van GTA zijn dus gewaarschuwd.

Power Unlimited: "Ben je geen grote Godfather-fan? Trek dan tien punten van het cijfer af, koop de Godfather dvd-boxset en ga je schamen." 85/100

Platform: PlayStation 2, PSP, Xbox, Xbox 360
Ontwikkelaar: Electronic Arts