Nanostray

De vernieuwende hardware van de Nintendo DS (twee schermen, waarvan één een touch screen, een microfoon voor spraakherkenning en Wi-Fi-mogelijkheden) maakt een boel oude games leuker en zorgt zelfs voor enkele totaal nieuwe soorten games. Maar is het systeem ook geschikt voor een traditioneel ruimteschietspel zoals Nanostray?

De opzet van Nanostray is heel eenvoudig. De speler vliegt onderin het scherm en er komen allerlei doelwitten op hem af. De virtuele spelcamera suist over het landschap. Vervolgens moet er vooral veel geschoten worden.

Van dit soort 'space shooters' zijn er al tientallen de revue gepasseerd, maar op de Nintendo DS is Nanostray de eerste. Het is best een vermakelijke game geworden, vol hectische knalactie; de reden waarom er zoveel van dit soort spellen verschenen zijn is uiteraard omdat het altijd wel leuk is om te doen, en dat geldt ook hier.

Bovendien zijn er een aantal extra's toegevoegd. Zo kan de speler tussen meerdere wapens schakelen en kan er voor ieder wapen een verbeterde versie verdiend worden.

Minder geslaagd

Minder goed is dat de makers op geforceerde wijze hebben geprobeerd enkele van de innovatieve eigenschappen van de Nintendo DS toe te passen op hun game. Vandaar dat de speler af en toe op de radar op het onderste scherm kan kijken of er vijanden aankomen - maar door daarop een blik te werpen, vindt hij vaak op het andere scherm de dood. Niet erg handig.

Daarnaast moet er op datzelfde scherm getapt worden om van wapen te wisselen. Dit had net zo goed gekund met de L- en R-schouderknoppen en had dan waarschijnlijk beter gewerkt. Ten slotte duurt het spel niet al te lang. De acht velden kunnen gemakkelijk in een middagje worden uitgespeeld. Jammer!

Power Unlimited: "Best een leuk knalspel maar zeker geen uitschieter in het genre." 60/100

Platform: Nintendo DS
Ontwikkelaar:
Shin'en

Tip de redactie