Ankh is een Egyptisch pc-avonturenspel van Amerikaanse makelij. Klinkt als een kromme combinatie uit een grijs verleden, maar in de praktijk blijkt het een erg vermakelijke game geworden te zijn.

Wie al een tijdje meedraait in de videogames kent ze nog wel: avonturenspellen als Monkey Island, Grim Fandango en Day of the Tentacle. Ze werden allemaal gemaakt door George Lucas' speldivisie LucasArts, draaiden op de pc, waren verhaalgedreven en werden bestuurd door overal in het scherm met het muispijltje te klikken. Deze zogeheten point and click adventures van LucasArts kenmerkten zich verder door veel aandacht voor detail en een flinke dosis humor en vindingrijkheid. O, en ze hebben nog iets anders met elkaar gemeen: ze worden niet meer gemaakt.


zoektocht door de omgeving van een kleurrijk Caïro, vol krokodillen, kamelen, goden en, vooral, verwijzingen naar klassieke mummiefilms

LucasArts richt zich inmiddels vooral op games gebaseerd op de Star Wars-films. En dus is het aan onafhankelijke spelontwikkelaars om de draad weer op te pikken. Dat deed onder andere Deck 13, een kleine Amerikaanse studio, die Ankh maakte, een point and click adventure dat zich afspeelt in de tijd van de Egyptenaren. Voor het script schakelde men de hulp in van Telltale Games, een groep ex-LucasArts-medewerkers.

Assil

Ankh draait om Assil, een jonge Egyptenaar die vervloekt wordt door een mummie. Wat volgt is een zoektocht door de omgeving van een kleurrijk Caïro, vol krokodillen, kamelen, goden en, vooral, verwijzingen naar klassieke mummiefilms.

Net als andere point and click adventures is de game gemakkelijk te spelen: klik ergens en Assil loopt erheen. Dubbelklik en hij rent. Klik met de linkermuisknop op een voorwerp en Assil kijkt ernaar. Klik met rechtermuisknop op een voorwerp en Assil doet er iets mee: hij pakt het op, trekt eraan, geeft het een duw of doet er iets anders mee. De verzamelde voorwerpen verschijnen bovenin beeld en kunnen met elkaar gecombineerd worden; af en toe levert dat lastige puzzels op, enig experiment is dus wel gewenst.

Ankh ziet er misschien wat kinderachtig uit en de point and click speelstijl doet misschien wat ouderwets aan, maar wie deze game probeert zal ontdekken dat het in feite een meeslepend, vermakelijk avontuur biedt.

Power Unlimited: "Oké, ik zeg het nog één keer: point and click adventures zijn niet dood! Ze zijn niet saai en het is geen genre uit een grijs verleden. Ze zijn alleen een beetje zeldzaam geworden." 82/100

Platform: pc
Ontwikkelaar: Deck 13, Telltale Games