Een raar spel uit Japan: in We Love Katamari is het de bedoeling zo veel mogelijk voorwerpen op te rollen, van punaises tot wolkenkrabbers. Maatschappijkritische gameplay of gewoon waanzin?

Het gebeurt niet vaak dat er spellen verschijnen waarvan gezegd kan worden dat ze een kritische blik werpen op onze kapitalistische consumptiemaatschappij. En dan niet in tussenfilmpjes of in dialoogvenstertjes, waarin de kritiek letterlijk wordt geuit, maar in spelvorm zelf, als boodschap die zich pas na nadere observatie laat ontrafelen. Maar de makers van We Love Katamari is dat wel gelukt.

Rommelbal

De speler bestuurt in deze game de Cosmic Prince, een miniscuul kereltje dat van zijn vader, de King of All Cosmos, de opdracht heeft gekregen om een merkwaardig balletje rond te duwen, de Katamari. Katamari is Japans voor 'rommelbal' en zodra je het spel begint te spelen, wordt duidelijk waarom. De spelomgevingen liggen vol met honderden, zo niet duizenden gestileerde voorwerpen en het is de bedoeling er met die rommelbal zo veel mogelijk op te rollen.

Hoe meer voorwerpen de speler 'oprolt', hoe groter zijn rommelbal groeit. Zo kan het spel beginnen op het niveau van punaises en luciferdoosjes, om de speler uiteindelijk in staat te stellen gebouwen en zelfs eilandjes op te rollen. De boodschap is op dat punt duidelijk: hoeveel materiële bezittingen een mens ook vergaart, het is nooit genoeg.

Leuk om te spelen

Prettig van We Love Katamari is dat het ook nog erg leuk om te spelen is. De speler krijgt steeds opdrachten als 'rol binnen vijf minuten een bal van een meter doorsnede', wat best pittig kan worden omdat de Katamari alleen voorwerpen kan oppikken die kleiner zijn dan hij zelf. Tegen alles wat groter is, stoot hij aan, met zelfs het risico dat er wat voorwerpen van hem af vallen.

Die aangename speelervaring wordt nog verder aangewakkerd door een fantastische vormgeving, maffe maar goede Japanse achtergrondmuziek en onder andere een coöperatieve speelstand waarin twee spelers samen hun Katamari kunnen rollen.

We Love Katamari is overigens een vervolg, op Katamari Damacy, dat alleen in Japan en de VS verscheen. Dit tweede deel verandert niets aan de spelopzet, maar bevat wel wat creatievere opdrachten. Zo is er een speelveld waarin het de bedoeling is om alle snoepjes op te rollen van het snoephuisje uit het sprookje van Hans en Grietje. En uiteindelijk moeten ook Hans en Grietje zelf eraan geloven...

Power Unlimited: "Ontwikkelaar Keita Takahashi: 'Een slechte tweede versie zonder mijn inbreng druisde zo erg in tegen alles waar Katamari Damacy voor staat, dat ik me toch maar heb gericht op een vervolg waarvan spelers opnieuw gelukkig zouden worden.' Nou, dat is dus gelukt!" 85/100

Platform: PlayStation 2
Ontwikkelaar: Namco