Zowel de film als het spel rond King Kong, beide voor veel geld gemaakt en goed ontvangen door critici, zijn volgens insiders niet de ongelooflijke successen geworden waar de makers toch wel een beetje op hadden gerekend. De versie van King Kong voor de draagbare PSP gaat daar niets aan veranderen, het is namelijk een misbaksel.

Over de Xbox-versie van King Kong, the Official Game of the Movie, schreef gameblad Power Unlimited: "Dit is niet het spel van de film, dit is het verhaal van King Kong in spelvorm." Dat is geen geringe lofuiting. De kreet 'spel van de film' heeft een nogal negatieve associatie voor kenners, omdat deze bijna altijd slecht uitpakken. Vaak zijn het dan ook cynische pogingen om met een haastklus veel geld binnen te halen.

Michel Ancel

Voor King Kong was het een ander verhaal. Regisseur Peter Jackson had de Franse spelontwerper Michel Ancel speciaal benaderd om deze game te ontwikkelen. Het resultaat mocht er wezen: de speler werd door de vele donkere krochten van Skull Island geleid, moest zich verdedigen met een handvol kogels en uiteindelijk vooral veel speren, en maakte ondertussen allerlei verrassende dingen mee. Als bonus mocht hij af en toe ook als King Kong spelen.

Onder andere de interactie met de andere personages die om de speler heen liepen en de dynamische moeilijkheidsgraad maakten het een bijna perfecte videogame.

Kale zoektocht

Dat alles is overboord gezet voor deze PSP-versie. Van de uitgekiende balans die het spel op de 'grote' spelcomputers (die je aansluit op een tv) wist te bereiken is nauwelijks iets intact. Andere personages zijn afwezig en veel delen van Skull Island zijn uit de game gesneden.

Wat overblijft is een saaie zoektocht door een kale jungle, afgewisseld met té gemakkelijk te winnen sequenties waarin de speler de rol aanneemt van King Kong himself.

Power Unlimited: "Deze handzame versie van King Kong mist alles wat de consoleversie wel heeft: structuur, logica en vooral emotie." 40/100 Platform: PSP
Ontwikkelaar: Ubisoft