Ongeveer de helft van de consumenten (52 procent) is zich er niet van bewust dat een zogenoemde slimme koelkast of wasmachine verbonden kan worden met het internet. Datzelfde geldt voor bijna vier op de tien consumenten (38 procent) als het gaat om een slimme deurbel, blijkt maandag uit een enquête van onderzoeksbureau Kantar onder ruim duizend Nederlanders.

De enquête is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

De verbonden koelkast, wasmachine en deurbel scoren daarmee het laagst als het gaat om dit bewustzijn rond domotica. De drie apparaten worden gevolgd door een babyfoon (75 procent), slim speelgoed (77 procent) en zonnepanelen (86 procent).

Kantar concludeert dat Nederlandse consumenten zich bij veel apparaten er wel van bewust van zijn dat deze met het internet verbonden kunnen worden. Ongeveer negen op de tien mensen weten dat een slimme thermostaat of energiemeter (88 procent), slimme lamp (90 procent), tv, printer en luidspreker met digitale assistent (94 procent) en beveiligingscamera's en slimme sloten (96 procent) met het internet verbonden kunnen worden.

Een vijfde weet niet hoe je slimme apparaten moet beveiligen

Apparaten die met het internet verbonden kunnen worden, zijn daarmee ook kwetsbaar voor cyberaanvallen. Consumenten kunnen maatregelen nemen om hun apparaten te beveiligen. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door het standaardwachtwoord te veranderen.

Uit de enquête van Kantar blijkt dat een op de vijf consumenten niet of helemaal niet weet hoe je slimme apparaten moet beveiligen.

Bijna de helft van de ondervraagden stelt wel te weten hoe verbonden apparaten beveiligd moeten worden. Zeven op de tien respondenten zeggen te weten hoe zij een beveiligingscamera of slim slot kunnen beveiligen. Een kwart heeft kennis over het beveiligen van een slimme thermostaat of energiemeter. De groep die weet hoe je een digitale deurbel, wasmachine of koelkast moet beveiligen, is relatief het kleinst (19 procent).