Bijna een half miljoen Nederlandse huishoudens hebben inmiddels een slimme speaker. Dat blijkt uit een onderzoek onder 4.700 Nederlanders door Multiscope.

Ruim de helft van de consumenten (56 procent) zou nog niet bekend zijn met slimme speakers. Uit de Smart Home Monitor blijkt dat 240.000 huishoudens (3 procent) van plan zijn om in het komende jaar een slimme luidspreker te kopen. Een op de zes twijfelt nog.

Met een slimme speaker kunnen gebruikers niet alleen muziek afspelen. De apparaten werken met stembediening en kunnen bijvoorbeeld het nieuws voorlezen. Gebruikers kunnen daarnaast bijvoorbeeld het weerbericht opvragen of wekkers instellen.

Van alle slimme speakers is de Google Home het bekendst onder respondenten. Bijna een kwart van de Nederlanders heeft wel eens van de speaker gehoord.

Op de tweede plek staat de Sonos One (18 procent), gevolgd door de Amazon Echo (11 procent), de Apple HomePod (10 procent) en de Homey (3 procent).

Een derde van de Nederlanders noemt een "te hoge prijs" als reden om nog geen slimme speakers te kopen. Een kwart zegt de apparaten "overbodig" te vinden en 26 procent vindt de meerwaarde nog te beperkt. Volgens Multiscope vertrouwt een op de acht consumenten het product niet.