HTC heeft een nieuwe versie van zijn virtualrealitybril Vive Pro onthuld, die bijhoudt waar ogen van de gebruiker naar kijken.

Omdat de headset ziet waar de gebruiker naar kijkt, kan dit onderdeel van een game mooier in beeld worden gebracht. Virtualrealityspellen worden hierdoor gedetailleerder zonder dat er veel krachtigere computers nodig zijn.

Een vergelijkbare trackingtechnologie zit in de Go-bril van concurrent Oculus. Deze bril wordt sinds afgelopen jaar verkocht voor 220 euro. Bij de Go wordt het midden van het scherm scherper in beeld gebracht, terwijl de zijkanten een minder hoge resolutie hebben.

Bij de Vive Pro Eye wordt de positie van de ogen actief in de gaten gehouden, om zo live aan te passen welk deel van het scherm scherper moet zijn. Net als de vorige Vive Pro moet de bril aan een computer worden gekoppeld.

Vermoedelijk een dure virtualrealitybril

Het is vooralsnog niet bekend wanneer de Vive Pro Eye verkocht zal worden en hoeveel die zal kosten. De voorganger van dit apparaat, de Vive Pro, is een relatief dure virtualrealitybril en bedoeld voor bedrijven.

HTC zegt ook te werken aan de Vive Cosmos, een virtualrealitybril met bewegingsbediening die samen met een smartphone gebruikt kan worden. Details over de bril werden nog niet gedeeld.