Het Israëlische bedrijf Skylock ziet veel meer interesse in zijn antidronetechnologie, nadat zulke techniek gebruikt werd om de dagenlange drone-incidenten rond het Britse Gatwick Airport te stoppen.

De Britse luchthaven vlak bij Londen lag vorige week van woensdagavond tot vrijdagochtend stil door de aanwezigheid van drones bij de start- en landingsbanen. Het Britse leger zette vrijdagochtend het Israëlische Drone Dome in, dat de communicatie tussen de drones en hun bestuurders verstoorde.

Het tevens Israëlische bedrijf Skylock krijgt 40 procent meer aanvragen voor zijn techniek na de drone-incidenten op Gatwick, meldt AP. Het bedrijf heeft een antidroneschild dat bestaat uit meerdere technieken.

Een radarsysteem spoort drones op, een radiosysteem kan de communicatie verstoren op de radiogolven die drones gebruiken en een speciale laser kan een drone desnoods beschadigen. Het systeem werkt met apparaten die per stuk drones vanaf 20 kilometer kunnen detecteren en vanaf 2,5 kilometer kunnen verstoren.

Drones moeilijk veilig neer te halen

Skylock werd opgericht om drones van Syrische militanten tegen te gaan, maar inmiddels hebben ook luchthavens in Noord-Amerika en Europa interesse in de technologie.

De drones die de Gatwick Airport plaagden, zouden industriële modellen zijn geweest. Zeker zulke grote drones zijn gevaarlijk bij vliegvelden, en zijn moeilijk neer te halen.

Het is in het Verenigd Koninkrijk illegaal om met drones binnen 1 kilometer van een luchthaven te vliegen. Op de overtreding staat maximaal vijf jaar gevangenisstraf. In Nederland geldt een minimale afstand van 3 kilometer rond luchthavens, al zijn de no-flyzones in de praktijk vaak nog groter.

De Britse minister van Veiligheid zei eerder deze week dat hij na de incidenten op Gatwick een landelijk detectiesysteem voor drones wil optuigen.