De Apple Watch blijft nog zeker de komende vijf jaar de grootste speler op de markt voor zogenoemde wearables, apparaten als slimme horloges en fitnessarmbanden, stelt marktonderzoeker IDC dinsdag.

Gekeken naar besturingssystemen heeft Apples WatchOS volgens IDC nu een marktaandeel van 44,4 procent op de markt voor wearables.

In 2022 zal het aandeel van de Apple Watch volgens IDC gedaald zijn tot 35,8 procent, nog steeds genoeg voor de positie van marktleider. De nummer twee zou Android worden, met in 2022 en marktaandeel van 22,4 procent, gevolgd door WearOS met 19,8 procent marktaandeel.

WearOS is Googles Android-versie voor slimme horloges, met toegang tot de Play Store. Door afwezigheid van die appwinkel in China kiezen veel Chinese merken echter voor een aangepaste versie van Android.

Markt groeit verder, fitnessarmbanden stagneren

Het overige aandeel op de markt voor slimme horloges wordt in 2022 ingenomen door merken als Samsung, Fitbit en Garmin. Die merken hebben eigen besturingssystemen ontwikkeld voor hun smartwatches en fitnessarmbanden.

Het aantal verscheepte wearables komt voor 2018 op 125,3 miljoen exemplaren, denkt IDC. Dat is een groei van 8,5 procent ten opzichte van 2017. De stijging zet volgens IDC door, tot 189,9 miljoen verscheepte exemplaren in 2022.

Vooral de verkoop van smartwatches blijft de komende jaren groeien. Bij fitnessarmbanden is de groei er de komende jaren vrijwel uit. Wel blijven dergelijke apparaten, zoals stappentellers, volgens IDC vaak de eerste betaalbare stap voor consumenten die voor het eerst een wearable proberen.