Elektrische auto's van onder meer Tesla, Volkswagen, BMW, Daimler (Mercedes-Benz), Ford, General Motors, Nissan en Mitsubishi versturen in China in real time locatiedata naar de overheid.

In totaal versturen ruim tweehonderd automakers de datapunten naar overheidscentra, meldt persbureau Associated Press (AP) donderdag. In veel gevallen zijn auto-eigenaren daar niet van op de hoogte.

Volgens de Chinese overheid zijn de data nodig om het verkeer te analyseren en zo de veiligheid te verbeteren, de plannen voor infrastructuur vorm te geven en subsidiefraudeurs op te sporen.

Critici maken zich zorgen over de bezitters van elektrische auto's en zeggen dat de verzamelde data veel uitgebreider zijn dan de beoogde Chinese doelen. China kent relatief weinig privacybescherming. Het land werkt bovendien in een systeem waarbij bewegingen van burgers continu geregistreerd en beoordeeld worden.

Autofabrikanten wijzen op wetgeving

Om de data over een auto te koppelen aan de auto-eigenaar, moet het Chinese datacenter aankloppen bij de autofabrikant. Chinese politie- en opsporingsdiensten kunnen de gegevens zonder deze stap aan autobezitters koppelen, aldus AP.

Naast zorgen over de privacy, wijzen critici ook op het gebruik van de data om Chinese autofabrikanten te voorzien van waardevolle informatie. Autofabrikanten zeggen tegen AP bij wet verplicht te zijn om de data naar de Chinese overheid te versturen.