De Amerikaanse transportautoriteit National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) overweegt zelfrijdende auto's vrij te stellen van bepaalde veiligheidsnormen.

Zelfrijdende auto's zouden daardoor zonder pedalen, spiegels en een stuur op de openbare weg kunnen, meldt persbureau Reuters donderdag op basis van documenten.

Autofabrikanten moeten in de VS voldoen aan ongeveer 75 veiligheidsnormen voordat hun voertuigen de weg op mogen. De NHTSA overweegt zelfrijdende auto's vrij te stellen van standaarden "die alleen relevant zijn als er een menselijke bestuurder aanwezig is."

Zelfrijdende auto's maken gebruik van camera's en andere sensoren om de omgeving waar te nemen. De NHTSA onderscheidt verschillende niveaus van autonome auto's. Op het hoogste niveau kan een auto alle rijtaken, op elk moment, zelfstandig uitvoeren.

De Amerikaanse minister van transport Elaine Chao zegt in het rapport, dat donderdag openbaar wordt, dat zelfrijdende auto's de potentie hebben om het aantal ongevallen en doden op de weg drastisch te verlagen. Toch maakt het volk zich volgens haar "terecht zorgen" om de veiligheid van de technologie.

Mensen zijn nog nodig

Voertuigen die door Amerikaanse bedrijven gebruikt worden om de technologie van zelfrijdende auto's te testen, raken regelmatig betrokken bij een ongeval. In maart kwam bij zo'n ongeval een voetganger om het leven, nadat een zelfrijdende auto van Uber haar aanreed.

Bedrijven die technologie voor zelfrijdende auto's testen, maken vooralsnog gebruik van menselijke bestuurders. Naast Uber rijden onder meer General Motors, Tesla en Waymo - een zusterbedrijf van Google - met testvoertuigen op de openbare weg.