Apple haalt 60 procent meer omzet uit wearables

Apple heeft in het tweede kwartaal 60 procent meer omzet met wearables geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Het gaat om draagbare apparaten zoals de Apple Watch.

Dat heeft Apple-directeur Tim Cook bekendgemaakt na de publicatie van de recentste kwartaalcijfers. Hij noemt de omzetgroei van draagbare apparaten "uitstekend".

Voor hoeveel omzet wearables precies hebben gezorgd, is niet bekend. De draagbare apparaten, zoals de Apple Watch, vallen in de cijfers onder de categorie 'overige producten', waartoe ook producten zoals de iPod, de speaker HomePod en verschillende accessoires behoren.

Apple noemt vrijwel geen specifieke details over de omzet van productcategorieën. Het is bijvoorbeeld onduidelijk of het bedrijf zijn draadloze oordopjes met de naam AirPods als wearable of als accessoire beschouwt.

Recordkwartaal

Directeur Cook zei bij de presentatie van de cijfers wel dat de Apple Watch een recordkwartaal achter de rug heeft. De omzetgroei van de smartwatch steeg in vergelijking met een jaar eerder met ruim 40 procent.

Met de hele categorie 'overige producten' realiseerde Apple het afgelopen kwartaal een omzet van ruim 3,7 miljard dollar, omgerekend 3,2 miljard euro.

In het eerste en tweede kwartaal van 2018 behaalde Apple in deze categorie een omzet van bijna 5,5 miljard en 3,9 miljard dollar (respectievelijk 4,7 miljard euro en 3,4 miljard euro).

Lees meer over:
Tip de redactie