Een nieuw systeem voor zelfrijdende auto's kan zelfstandig navigeren over wegen die niet eerder speciaal in kaart zijn gebracht.

Het systeem MapLite is ontwikkeld door de Amerikaanse technische universiteit MIT, meldt MIT News. MapLite kan zelfrijdende auto's navigeren op basis van enkel de gps-locatie en met de sensoren op de auto.

Huidige zelfrijdende auto's worden alleen nog in stedelijke gebieden ingezet. Die plekken zijn van tevoren met 3D-scanners op menselijk bestuurde auto's in kaart gebracht, zodat de auto's daarna een nauwkeurig beeld van hun hele route hebben, inclusief wegen, stoepranden en verkeersborden.

Buiten zulke in kaart gebrachte gebieden kunnen de auto's hun plaats op de weg niet vinden. MapLite kan dat wel, door in te schatten waar de randen van de weg zijn aan de hand van LIDAR-data.

Veel verder

LIDAR is een soort radarsysteem dat met een snel ronddraaiende laser een nauwkeurig 3D-beeld van zijn omgeving maakt. Het systeem kon bij tests al succesvol steeds zo'n 30 meter vooruit kijken om zijn weg te bepalen.

"De reden dat dit soort 'kaartloze' benadering niet eerder is geprobeerd, is omdat het over het algemeen veel moeilijker is om dezelfde nauwkeurigheid en betrouwbaarheid te bereiken als met gedetailleerde kaarten", zegt MIT-onderzoeker Teddy Ort.

"Een dergelijk systeem dat met alleen sensoren aan boord kan navigeren, toont het potentieel van zelfrijdende auto's die verder kunnen gaan dan het kleine aantal wegen dat technologiebedrijven in kaart hebben gebracht."