Een Tesla-auto die vorige week in Californië een fatale botsing maakte, stond volgens het bedrijf in de deels zelfrijdende Autopilot-stand. De bestuurder zou meerdere waarschuwingen genegeerd hebben.

Op 23 maart botste een Tesla Model X frontaal op een betonnen wegafscheiding in Mountain View in de Amerikaanse staat Californië. Het midden van de auto werd verscheurd, de auto vloog in brand en de bestuurder overleed later aan de gevolgen van de botsing.

Tesla heeft de zwarte doos van de auto onderzocht, en concludeert dat de auto op het moment van de botsing in de Autopilot-modus stond, meldt het bedrijf. Die modus kan vooralsnog alleen op snelwegen worden gebruikt.

Waarschuwingen

In de Autopilot-stand kunnen bestuurders hun handen van het stuur halen, maar moeten bij een waarschuwing van de auto weer zelf de besturing overnemen. De bestuurder van de verongelukte auto negeerde volgens Tesla meerdere waarschuwingen.

"De bestuurder heeft meerdere visuele en één hoorbare waarschuwing ontvangen en de handen van de bestuurder werden in de zes seconden voor de botsing niet op het stuur gedetecteerd", aldus Tesla. "De bestuurder had ongeveer vijf seconden en 150 meter vrij zicht op de betonnen afscheiding, maar uit de voertuigdata blijkt dat er geen actie werd ondernomen."

Schokdemper

Tesla maakt niet duidelijk wat het Autopilot-systeem heeft gedaan in de seconden voor de botsing. Wel is duidelijk dat de gevolgen zo ernstig waren door het ontbreken van een zogenoemde rimpelbuisobstakelbeveiliger (RIMOB).

Die ijzeren constructies op de kopse kant van wegafscheidingen vangen bij ongelukken een groot deel van de klap op. De RIMOB waar de Tesla op botste, was echter bij een eerder ongeluk al geraakt en verpletterd, en niet vervangen. Tesla zegt nooit eerder een Model X te hebben gezien die dermate beschadigd is door een ongeluk.

Onlangs kreeg een zelfrijdende auto van Uber een ongeluk met een overstekende voetganger. Uber is sindsdien gestopt met praktijktests van zelfrijdende auto's. Toyota en Nvidia deden hetzelfde.