De zelfrijdende auto's van Uber voldeden maanden voor het fatale incident niet aan de verwachtingen. Ze ondervonden problemen met rijden in bepaalde omstandigheden.

Dat schrijft de New York Times op basis van twee anonieme bronnen en documenten van Uber die de krant in handen kreeg.

De auto's hadden het lastig als ze door bouwplaatsen reden en als ze bijvoorbeeld naast vrachtwagens reden. In vergelijking met zelfrijdende auto's van concurrenten moesten de menselijke chauffeurs van Uber vaker ingrijpen.

Waymo stelde dat mensen vorig jaar tijdens testritten in Californië ongeveer eens per 9.000 kilometer moesten ingrijpen om uit de problemen te blijven. Bij Uber moest dat veel vaker; ongeveer eens per 20 kilometer.

Fataal ongeluk

Deze week overleed een voetganger na een botsing met een zelfrijdende auto van Uber. Het bedrijf staakte daarna alle tests met autonoom rijden. Hiernaar loopt op dit moment een onderzoek.

Onduidelijk is of het ongeluk valt te wijten aan falende technologie van Uber. De politie zei eerder dat de schuld niet bij Uber lag, omdat de voetganger vanuit de schaduw de weg op liep. Ook voor een menselijke bestuurder zou het ongeluk "moeilijk te voorkomen zijn".