Snapchat opent winkel met merchandise

Snapchat heeft een winkel met merchandise gelanceerd: de Snap Store. Daar verkoopt het bedrijf onder meer een pluche knuffel van zijn dansende hotdog.

De winkel is alleen te bezoeken via de Snapchat-app. Dat kan onder meer door de Snapcode op de website van het bedrijf te scannen.

Naast de pluche hotdog verkoopt Snapchat in zijn winkel ook een pet, sweaters en een T-shirt. Het bedrijf zegt dat alle producten in beperkte oplage beschikbaar zijn. Snapchat bezorgt de merchandise alleen binnen de Verenigde Staten.

Snap, het moederbedrijf van Snapchat, maakte in zijn meest recente kwartaalcijfers bekend een verlies van 443 miljoen dollar (382 miljoen euro) te hebben geleden.

Toch is de Snap Store niet bedoeld om de grote verliezen van het bedrijf goed te maken, zegt een woordvoerder tegen TechCrunch. In plaats daarvan moet de merchandise ervoor zorgen dat mensen het merk Snapchat herkennen en zich aan het merk binden.

Snapchat heeft met name last van concurrent Facebook, dat functies uit de app toepast op zijn eigen platformen, waaronder Instagram, om gebruikers weg te kapen.

Spectacles

De knuffels en kledingstukken zijn niet de eerste stappen van Snapchat op het gebied van fysieke producten. In 2016 kwam het bedrijf al met een camerazonnebril, de Spectacles.

Met de wearable kunnen gebruikers video's opnemen en delen op het sociale medium. Sinds vorig jaar is de bril ook in Nederland te koop.

Snap zou de vraag naar de Spectacles flink overschat hebben. In oktober 2017 waren er 150 duizend exemplaren van verkocht, maar rond die tijd zou het bedrijf volgens The Information nog honderdduizenden onverkochte exemplaren in huis hebben liggen.

Lees meer over:
Tip de redactie