De slimme spijkerjas waaraan Google en kledingmerk Levi's werken, verschijnt in de herfst van dit jaar op de Amerikaanse markt voor 350 dollar, omgerekend bijna 328 euro.

Dat maakten de twee bedrijven bekend tijdens het South by Southwest-festival dat sinds zaterdag gaande is in Austin, Texas.

Levi's-topman Paul Dillinger droeg de jas toen hij het podium opkwam voor het evenement waar de releaseperiode van de jas bekend werd gemaakt. De slimme jas werd vorig jaar gepresenteerd tijdens Google's jaarlijkse I/O-conferentie. 

Google en Levi's maken samen slimme spijkerjas
Google en Levi's maken samen slimme spijkerjas

Mouw

De jas heeft een slimme mouw waar de drager op kan tikken of over kan vegen. Zo kan hij of zij een telefoongesprek aannemen of een nieuw liedje opzetten. De jas moet gewoon in de wasmachine kunnen en is op te laden via usb.

Google beloofde tijdens het South by Southwest-evenement dat andere ontwikkelaars ook toegang zullen krijgen tot het ontwikkelaarsplatform voor de jas, zodat zij eigen toepassingen kunnen bedenken. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de jas wereldwijd beschikbaar zal komen. Mogelijk blijft het bij de Verenigde Staten.