In totaal zijn er 33,9 miljoen wearables verscheept in het vierde kwartaal van 2016. Dat is een groei van 16,9 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Over heel 2016 verscheepten de verschillende fabrikanten van wearables, zoals fitnesstrackers en smartwatches, 102,4 miljoen producten. Dat is een toename van 25 procent, laat marktonderzoeker IDC donderdag weten.

Fitbit blijft marktleider

Fitbit is nog altijd marktleider. Het bedrijf heeft 22 procent van de markt in handen en verscheepte 22,5 miljoen producten in 2016. Het bedrijf verkocht meer wearables dan Apple, Samsung en Garmin bij elkaar.

Het marktaandeel van het Chinese Xiaomi ligt nu op 15,4 procent en verscheepte 15,7 miljoen producten in 2016. Apple heeft 10,5 procent in handen met 10,7 miljoen verscheepte producten, terwijl Garmin het moet doen met 5,9 procent en 6,1 miljoen verscheepte producten. Samsung heeft nu 4,3 procent van de markt in handen en verscheepte 4,4 miljoen wearables.

De markt verandert

Volgens het IDC verandert de wearablesmarkt. Zo zijn basale trackers inmiddels getransformeerd tot apparaten waar je meerdere dingen mee kunt. Tegenwoordig is het vaak mogelijk smartphonenotificaties te ontvangen op een simpele fitnesstracker of gebruik te maken van verschillende applicaties of gezondheidsdiensten.

Het IDC zegt dat de eerste generatie smartwatches nu niet veel beter is dan de meeste fitnesstrackers van nu.