Twee maanden nadat Uber door druk van de toezichthouder stopte met zijn zelfrijdende auto’s in San Francisco, halen die wagens nu in Arizona passagiers op

Uber stopte eind december met het testen van zelfrijdende auto's in San Francisco, de stad waar het hoofdkwartier van het bedrijf is gevestigd. De toezichthouder van Californië eiste daar vergunningen voor de autonome wagens, Uber weigerde dat.

Nu zet Uber zijn test een staat verderop voort, in Arizona. Daar heeft het bedrijf zijn zegen al gekregen van gouverneur Doug Ducey, meldt The Verge. Ducey zal vermoedelijk ook de eerste passagier zijn die in zijn staat door een zelfrijdende Uber-auto vervoerd zal worden.

Lossere regelgeving

Uber zet dezelfde zestien aangepaste Volvo XC90's in, allemaal voorzien van twee Uber-technici op de voorstoelen die in noodgevallen en defecten kunnen ingrijpen. Gebruikers uit de stad Temple kunnen de auto's bestellen, Uber hoopt de wagens de komende weken in meer omringende steden in te zetten.

In Arizona zijn de regels voor het testen van zelfrijdende auto's veel losser dan in Californië. Gouverneur Ducey tekende in 2015 een decreet dat tal van overheidstakken instrueert "alle nodige stappen te ondernemen on het testen van zelfrijdende auto's op de openbare weg in Arizona te ondersteunen".

In Californië is het ondertussen verplicht om voor elke zelfrijdende auto op de weg een vergunning aan te vragen bij de overheid. Volgens Uber is er van zelfrijdende auto's echter geen sprake, door de aanwezigheid van de technici.

Vergunningen

Toen Uber weigerde in december zulke vergunningen aan te vragen, liet de toezichthouder de kentekenplaten van de zelfrijdende auto's ongeldig verklaren. De eerste test die Uber met zelfrijdende auto's hield was in september 2016 in de stad Pittsburgh, in het oosten van het land. Tijdens één van de eerste autonome ritten in San Francisco reed één van de Uber-wagens overigens door rood.

Uber heeft regelmatig onenigheid met overheden. Het snelgroeiende bedrijf zoekt regelmatig de randen van de wet op, en gaat daar soms ook overheen. Zo schond Uber in onder meer Nederland de wet door chauffeurs zonder taxilicentie te laten rondrijden. In sommige landen is dat nu toegestaan, maar in Nederland zijn de UberPOP-auto's van de straten verdwenen.

Ook de constructie waarbij alle Uber-chauffers als zzp'ers en dus zonder contract werken, heeft in verschillende landen voor rechtszaken gezorgd. Verwacht wordt dat Uber die chauffeurs op termijn volledig zal vervangen door zelfrijdende auto's.