De virtualrealitybril Gear VR is in het afgelopen jaar vaker verscheept dan concurrenten Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR bij elkaar.

Dat blijkt uit data van marktonderzoeker SuperData (pdf). Volgens het bedrijf zijn er in 2016 in totaal 6,3 miljoen VR-headsets verscheept. De Gear VR ging daarbij 4,51 miljoen keer de fabriek uit.

De Oculus Rift werd volgens het onderzoek 240.000 keer verscheept, terwijl de Rift 420.000 keer werd verstuurd. PlayStation VR staat op 750.000 verschepingen. De relatief nieuwe Google VR-bril Daydream staat op 260.000 exemplaren.

De Gear VR is een virtualrealitybril bedoeld voor Samsung-telefoons, die voor rond de 100 euro wordt verkocht. Samsung ontwikkelde de Gear VR in samenwerking met Oculus, het bedrijf dat ook de duurdere Rift heeft gemaakt. 

De prijs van concurrenten PlayStation VR, Oculus Rift en HTC Vive ligt een stuk hoger. De PlayStation-bril is de goedkoopste van de drie met 400 euro en vereist een spelcomputer. De overige twee kosten ongeveer het dubbele en werken in combinatie met een hoogwaardige game-pc. 

Mogelijk heeft het prijsverschil ervoor gezorgd dat de Gear VR veel vaker werd verscheept. Daarnaast heeft Samsung de bril gratis weggegeven aan mensen die een Galaxy S7 in sommige landen vooraf hadden besteld.