
Xiaomi onderzoekt stap naar virtualrealitymarkt
Dat vertelt directeur Lei Jun in gesprek met de Japanse krant Nikkei.
Volgens Lei duurt het nog "drie tot vijf jaar" voordat virtual reality een volwassen markt is. De mobiele VR-bril Gear VR van Samsung is al sinds vorig jaar beschikbaar, maar de langverwachte Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR verschijnen allemaal later dit jaar.
Xiaomi verkoopt nu vooral smartphones in China, India en enkele andere opkomende markten. Voorlopig verandert dat niet, zegt Lei. Tot eind 2017 wordt in ieder geval vooral op China en India gefocust. "We kijken naar uitbreiding in andere landen, maar we verwachten niet dat de grootte van onze activiteiten daar zo groot zal worden."
Verkoopdoel
Vorig jaar verkocht Xiaomi zo'n 70 miljoen telefoons. Dat was ongeveer 15 procent meer dan een jaar eerder, maar ruim onder het beoogde verkoopdoel van 80 tot 100 miljoen apparaten. Voor dit jaar heeft Xiaomi geen verkoopdoel meer bekendgemaakt.
Op de Chinese markt had Xiaomi last van concurrentie van Huawei. Volgens Lei heeft Huawei "onjuiste informatie" verspreid over de kwaliteit van Xiaomi-producten, maar is zijn bedrijf desondanks toch de grootste gebleven in China. "We zijn trots dat een durfonderneming als wij het zo'n groot bedrijf moeilijk kan maken."