Omzet smartwatches en fitnesstrackers groeit flink

Er is een flinke groei in omzet die is gemaakt met de verkoop van wearables in Nederland. Vorig jaar groeide de omzet van smartwatches met 121 procent en die van fitnesstrackers zelfs met 161 procent, vergeleken met 2014.

Op basis van omzet zijn de smartwatches de belangrijkste groep in de categorie wearables, meldt marktonderzoeker GfK donderdag.

Verwacht wordt dat de omzet blijft groeien, omdat er steeds meer wearables op de markt komen. De telecommarkt is vorig kwartaal met 6 procent gegroeid. Dat is vooral te danken aan de verkoop van wearables en accessoires.

Op het gebied van televisies ging het vorig jaar minder goed. Er is een omzetdaling van 7,1 procent ten opzichte van 2014, waarmee de totale omzet van vorig jaar neerkwam op 667 miljoen euro.

Geen sport

Volgens GfK is het gebruikelijk om een daling in omzet te zien in jaren dat er geen grote voetbaltoernooien of Olympische Spelen plaatsvinden. In totaal zijn er 1,1 miljoen televisies verkocht.

Opvallend is de groeiende populariteit van Ultra HD, ook wel 4K genoemd. Waar er in 2014 nog 'slechts' 5.100 UHD-televisies werden verkocht, waren dat er in vorig jaar 190.000.

Ook is er een stijging in de verkoop van het aantal Curved-televisies te zien. Er werden er vorig jaar 63.000 verkocht, terwijl dat er het jaar ervoor nog 20.000 waren.

Hoewel er ook meer OLED-televisies zijn verkocht, 4.500 in 2015 tegenover duizend in 2014, blijft populariteit voor die technologie nog uit. De OLED-schermen zijn goed voor 0,4 procent het totaal aantal verkochte tv's.

Lees meer over:
Tip de redactie