Zelfbalancerende scooters, van merken als Airboard of Oxboard, mogen in Nederland niet de weg op. Ook op de stoep is het niet toegestaan om op een 'hoverboard' te rijden.

Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu donderdag na berichtgeving van de NOS.

De scooters zijn een soort Segways, maar zonder stuur dat de gebruiker vasthoudt. De apparaten, die meestal tussen de 500 en 800 euro kosten, worden aangedreven door een elektromotor en kunnen rond de twintig kilometer per uur.

Volgens het ministerie gaat het om een "gemotoriseerde tweewieler", die moet zijn gekeurd als bromfiets. "Dat betekent dat ze een Europese typegoedkeuring moet hebben om op de openbare weg te mogen rijden. Dat kan alleen niet omdat de airboard geen zitplaats heeft."

Bijzondere bromfiets

De Segway, die ook geen zitplaats heeft, valt onder de categorie 'bijzondere bromfiets'. Producenten van een vervoersmiddel kunnen een aanvraag doen om zo'n speciale toewijzing te krijgen.

Het ministerie zegt voor deze speciale keuring echter nog geen aanvraag te hebben ontvangen van hoverboard-producenten, en daarom nog niet te kunnen zeggen of het vervoersmiddel zal worden goedgekeurd.

Tegen de NOS zei het ministerie dat de hoverboards "sowieso" niet door de keuring zouden komen, omdat ze geen stuur hebben. Maar tegen NU.nl laat een woordvoerder weten dat "de kans op voorhand niet groot is" dat de scooters op de openbare weg worden toegestaan.

Veiligheid

Eerder werden de scooters ook in het Verenigd Koninkrijk al geweerd van stoepen en wegen. Nu is duidelijk dat ze ook in Nederland in ieder geval voorlopig alleen binnenshuis en op privéterrein mogen worden gebruikt.

De hoverboards worden gemaakt door Chinese fabrikanten en lijken vaak niet te voldoen aan Europese veiligheidsnormen. In het Verenigd Koninkrijk werden al 15.000 scooters in beslag genomen door de douane, meldt de BBC donderdag. 

Volgens de Londense brandweer hebben de apparaten al minstens drie branden veroorzaakt in woningen, omdat ze tijdens het opladen ontvlamden.