Circa vier op de tien Nederlanders zien de komst van zelfrijdende auto's wel zitten. Een auto delen met anderen lijkt vooralsnog een brug te ver voor consumenten. Slechts een op de tien Nederlanders zou daartoe in de komende vijftien jaar bereid zijn.

Dat zijn enkele uitkomsten van onderzoek van Motivaction in opdracht van glasvezelbedrijf Eurofiber naar de impact die technologie de komende jaren kan hebben op het leven.

Het onderzoek gaat uit van verschillende scenario's die zijn geschreven met behulp van het Rathenau instituut. De uitkomsten van het onderzoek onder ruim 1100 consumenten worden dinsdag in Rotterdam gepresenteerd.

Een ruime meerderheid van de ondervraagden bleek bereid om in de toekomst zelf energie op te wekken. Verder zijn sommige Nederlanders bereid via een onderhuidse chip de slaapcyclus bij te houden. Een op de vijf Nederlanders voorziet een sociaal leven dat zich voornamelijk online afspeelt en 68 procent van de ondervraagden weegt per apparaat af wat de meerwaarde is om het aan te sluiten op internet.

Conservatief

Volgens Eurofiber-topman Alex Goldblum is het opvallend dat Nederlandse consumenten relatief conservatief zijn over de mogelijkheden van technologie. ''Onbekend maakt onbemind", schetst hij die houding.

Volgens Goldblum moet zowel de wetenschap als de technologiesector flink investeren om consumenten bewuster te maken over digitale veranderingen die voor de deur staan.