New York Times lanceert virtual reality-project

De gerenommeerde Amerikaanse krant New York Times lanceert samen met Google een virtual reality-project. Meer dan een miljoen abonnees krijgen daarvoor een Google Cardboard-virtual reality-bril thuisbezorgd.

Daarmee kunnen die abonnees dan in eerste instantie één virtual reality-film bekijken die The Displaced heet. In de film worden drie kinderen die alles achter hebben moeten laten door oorlog gevolgd. De film moet laten zien wat het betekent om een kind te zijn in de huidige wereldwijde vluchtelingencrisis en is gemaakt door het New York Times Magazine.

"Onze lezers verwachten innovatie en indringende verhalen van de New York Times," legt hoofdredacteur Dean Baquet uit. "En dit is de Times op zijn best. Ons Magazine-team heeft het eerste serieuze en kritische stuk journalistiek in virtual reality gemaakt om één van de ergste humanitaire crises van onze levensduur te belichten."

Walking New York-cover

Na The Displaced volgt nog een virtual reality-kijkje achter de schermen van de bekende Walking New York-cover van het New York Times Magazine en een derde film waarvan het onderwerp nog niet bekend is in december. In 2016 komen er vervolgen nog meer. The Displaced zal overigens ook in 2D op de site van de NYT te zien zijn.

De NYT VR-app is vanaf 5 november gratis te downloaden in de Google Play Store en de App Store.

Tip de redactie