Autofabrikant BMW gaat zijn ontwerp, businessmodel en producten vernieuwen om zich meer te richten op zelfrijdende auto's. 

Dat zegt BMW-bestuurslid Peter Schwarzenbauer dinsdag tegenover Reuters.

Het automerk denkt vooral na over het aanbieden van zelfrijdende auto's die gebruikt kunnen worden als taxi's. Het merk wil zo meer manieren vinden om geld te verdienen, naast de traditionele verkoop van auto's.

"Nieuwe mobiliteitsconcepten zullen ontstaan met de hulp van autonome voertuigen, of robotauto's", aldus Schwarzenbauer. "Het beheren van een autovloot zal een belangrijke business worden."

Het gebruik van smartphones heeft de consumentenverwachtingen drastisch veranderd, stelt een ander BMW-bestuurslid, Ian Robertson. In plaats van een auto te bezitten, kunnen gebruikers met behulp van hun smartphone een auto, limousine of zelfrijdende auto bestellen. 

"Het gebruiken van een auto, om vervolgens gewoon weg te lopen, is een belangrijke vorm van handel", aldus Robertson. Hij voegt daar wel aan toe dat het nog lang zal duren voordat het wettelijk mogelijk is om dit soort concepten op te zetten.

Eerder deze week openbaarde Daimler-topman Dieter Zetsche al soortgelijke plannen.