Apple heeft in het tweede kwartaal van het jaar 3,6 miljoen exemplaren van zijn smartwatch verscheept. Daarmee is het bedrijf direct een van de grootste verkopers van wearables.

Dat heeft marktonderzoeker IDC becijferd. Fitbit verscheepte in het tweede kwartaal 4,4 miljoen exemplaren van zijn fitnesstrackers.

De Apple Watch verscheen op 24 april in enkele landen, waaronder de VS en het Verenigd Koninkrijk. Fitbit verkocht in het hele kwartaal wearables in veel meer landen.

Binnen de 'smart wearables', de apparaten waarop het mogelijk is om apps te draaien, verkocht Apple volgens IDC ongeveer 2 op de 3 apparaten. De verkoop van Android Wear-horloges gaat dus een stuk minder hard.

Xiaomi

De op twee na grootste verkoper van wearables is Xiaomi, met 3,1 miljoen verkochte apparaten. Het bedrijf verkoopt zijn Mi Band, van omgerekend 12 euro, onder meer in China en India.

Garmin verscheepte in het tweede kwartaal zo'n 700.000 wearables, aldus IDC. Dat bedrijf wordt op korte afstand gevolgd door Samsung met rond de 600.000 verscheepte exemplaren. De Zuid-Koreaanse elektronicafabrikant is op zijn beurt net groter dan Huawei en Jawbone.

De markt voor wearables als geheel verdriedubbelde in een jaar tijd, van 5,6 miljoen naar 18,1 miljoen exemplaren.