Nike en Apple schikken in zaak over misleidende reclame Fuelband

Nike en Apple hebben een schikking bereikt in een rechtszaak over misleidend geadverteerde functies van fitnessarmband Nike Fuelband die consumenten hadden aangespannen.

In de schikking betaalt Nike 2,4 miljoen dollar aan consumenten die daar aanspraak op maken, meldt de groep consumenten die Nike en Apple middels een gezamenlijke class-action-rechtszaak aanklaagde.

Hoewel Apple wel was gedaagd in de zaak, hoeft het bedrijf niks te betalen. De groep consumenten die Nike en Apple aanklaagde meent dat de manier waarop fitnessarmband Nike Fuelband stappen en calorieën telt onnauwkeurig is.

De bedrijven wisten dit volgens de consumenten, maar bleven het apparaat toch anders aanprijzen. Nike geeft de Amerikaanse consumenten een tegoedbon van 15 of 25 dollar.

Klanten die tussen 19 januari 2012 en 17 juni 2015 een Fuelband hebben gekocht kunnen aanspraak maken op de vergoeding. Dat is de volledige periode dat de Fuelband beschikbaar is.

Apple verkoopt de Nike Fuelband sinds maart niet meer, en richt zich op zijn eigen Apple Watch met fitnessfuncties. Nike zou volgens eerdere geruchten niet meer met een nieuwe Fuelband komen.

Lees meer over:
Tip de redactie