IBM heeft Watson uitgebreid met een applicatie waardoor de supercomputer de toon van berichten kan analyseren, begrijpen en verbeteren.

Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. De IBM Watson Tone Analyzer is als experiment beschikbaar.

De nieuwe applicatie geeft inzicht in de emotie van een bericht, maar kijkt ook naar de sociale waarden en de toon van de tekst.

De emotie in een geschreven bericht wordt door Watson geanalyseerd door te kijken naar menselijke emoties als angst, woede, blijdschap, verbazing, verdrietigheid en vertrouwen. Deze emoties worden opgemaakt uit bepaalde woorden.

Uit al die emoties worden de drie belangrijkste verzamelemoties gedestilleerd: Vrolijkheid, negativiteit en boosheid.

De sociale toon van het bericht wordt bepaald door te kijken naar openheid, inschikkelijkheid en zorgvuldigheid. Tot slot schat Watson ook nog de schrijfstijl in door te analyseren hoe analytisch, zelfverzekerd of voorzichtig een tekst geschreven is.

Toepassing

Via een speciale site kunnen Engelse teksten in de Tone Analyzer worden ingevoerd. Watson geeft vervolgens in een schematisch overzicht weer welke woorden gelinkt zijn aan welke emoties of sociale waarden en kan per woord synoniemen geven om een ander gevoel over te brengen.

Volgens IBM kan de nieuwe applicatie gebruikt worden voor persoonlijke doeleinden, maar ook voor zakelijke communicatie, marktonderzoek, in de pr en voor geautomatiseerd klantcontact.