Een zelfrijdende auto van Google is voor het eerst bij een ongeluk betrokken geraakt waarbij gewonden zijn gevallen. De botsing was het gevolg van een menselijke fout.

Dat blijkt uit een blog van Chris Urmson, hoofd van de afdeling zelfrijdende auto's bij Google.

Op 1 juli werd een zelfrijdende auto van het bedrijf van achteren aangereden. De drie inzittenden van de zelfrijdende auto raakten daarbij gewond.

Ze hadden volgens Urmson last van een "lichte whiplash", maar konden snel na het ongeval uit het ziekenhuis worden ontslagen. De zelfrijdende auto van Google wordt in onder meer Californië al op de openbare weg getest, maar er moet dan wel altijd iemand in de auto aanwezig zijn.

Ongeval

Volgens Urmson naderde de zelfrijdende auto een verkeerslicht dat op groen stond. Er reden nog twee auto's voor het voertuig van Google en het voorste voertuig stopte ondanks het groene verkeerslicht om de kruising niet te blokkeren. Het verkeer aan de overkant van het kruispunt stond namelijk stil.

Ook de tweede auto en de zelfrijdende auto van Google kwamen vervolgens tot stilstand. Uit gegevens van de sensoren op de auto van Google blijkt dat het vierde voertuig in de rij helemaal niet heeft afgeremd en daardoor met 27 kilometer per uur tegen Googles auto aanreed.

Video: Animatiebeelden van het ongeluk met de zelfrijdende auto

Veertiende keer

Het is de veertiende keer dat een auto van Google betrokken is bij een ongeluk sinds 2009, toen de voertuigen voor het eerst de openbare weg op gingen. Volgens Google is de autonome auto nog nooit de oorzaak geweest. In elf van de veertien gevallen werd het voertuig van achteren aangereden.

"Onze zelfrijdende auto's worden opvallend vaak geraakt door andere bestuurders die afgeleid zijn. En dat is een belangrijke motivatie voor ons", schrijft Urmson.

Statistieken

Op papier zijn de autonome auto's veel vaker betrokken bij ongevallen dan een normale Amerikaanse automobilist. Volgens Urmson zijn die statistieken echter niet betrouwbaar omdat wordt gekeken naar het aantal ongevallen waarbij een politierapport is opgesteld.

"Naar schatting wordt bij mogelijk 55 procent van alle ongevallen geen rapport opgesteld. Ook bij geen van de ongelukken waarbij mensen onze auto's hebben geraakt is dat gebeurd", aldus Urmson. Volgens Google ligt het aantal ongevallen per afgelegde kilometer dan ook veel hoger dan nu wordt gedacht.