Markt voor slimme horloges en fitnesstrackers verdriedubbelt

De markt voor wearables groeit flink door. In het eerste kwartaal van 2015 werden er drie keer zoveel fitnesstrackers en slimme horloges verscheept dan een jaar eerder. 

Dat blijkt uit cijfers van marktanalist IDC. In de eerste drie maanden van dit jaar werden in totaal 11,4 miljoen wearables verscheept. In het eerste kwartaal van 2014 lag dat aantal nog op 3,8 miljoen. 

Het zijn met name de fabrikanten van fitnesstrackers die het goed doen. Marktleider Fitbit verscheepte in totaal 3,9 miljoen producten, vergeleken met 1,7 miljoen een jaar eerder. Het merk zag desondanks zijn marktaandeel dalen van 44,7 procent naar 34,2 procent. 

Opvallend is de grote opkomst van Xiaomi, dat medio 2014 de Mi Band op de markt bracht. Het Chinese merk verkocht in het eerste kwartaal 2,8 miljoen wearables en behaalde daarmee een marktaandeel van 24,6 procent. Vorig jaar was Xiaomi nog compleet afwezig was op de wearablemarkt. 

Apple Watch

De grote afwezige in de cijfers is de Apple Watch. Het horloge van Apple werd in april gelanceerd en ontbreekt dus in de statistieken. 

Het blijft de vraag hoe de komst van Apple de markt zal veranderen, stelt IDC-analist Ramon Llamas. "De Apple Watch wordt waarschijnlijk het apparaat waarmee andere wearables zullen worden vergeleken, terecht of niet."

Lees meer over:
Tip de redactie