De Apple Watch heeft de hoogste winstmarge van alle Apple-producten. Het bedrijf uit Cupertino zou met de smartwatch per product de meeste winst maken.

Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau IHS, dat eerder betrouwbare informatie over gadgets naar buiten heeft gebracht.

Volgens IHS kost de Apple Watch Sport 81,20 dollar om te maken. De smartwatch wordt daarentegen voor een prijs van 349 dollar verkocht. De productiekosten schat IHS op zo'n 2,50 dollar per stuk, wat een totaalbedrag van 83,70 dollar oplevert.

Het duurste onderdeel is het scherm, dat volgens de analyse 20,50 dollar kost. Op de tweede en derde plek komen het polsbandje en de processor met respectievelijk 16,50 en 10,20 dollar.

Verkoop

De hardwarekosten van de Apple Watch nemen zo'n 24 procent van de uiteindelijke verkoopprijs in. Bij de iPhone is dit volgens IHS 29 tot 38 procent, afhankelijk van het iPhone-model.

De analyse van IHS neemt niet de overige kosten mee, zoals de ontwikkeling van het design en de software, en de logistiek.

Nederland

De Apple Watch is sinds 24 april verkrijgbaar in de eerste negen landen: Australië, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Hong Kong, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

De verwachting is dat de Apple Watch eind juni naar Nederland komt.