Apple werkt in een geheim lab samen met grote bedrijven aan apps voor de Apple Watch. De iPhone-maker heeft extreme maatregelen genomen om de apps niet te laten uitlekken.

Dat meldt Bloomberg vrijdag op basis van anonieme bronnen. 9to5mac wist eerder al te melden dat sommige ontwikkelaars eerder toegang kregen tot het horloge van Apple.

De Apple Watch werd in september voor het eerst getoond, maar wordt tijdens een evenement op maandag 9 maart officieel uit de doeken gedaan en ligt pas in april in de winkels.

Grote bedrijven als Facebook, BMW en United Airlines hebben echter al toegang tot de smartwatch om te zorgen dat hun apps klaar zijn bij de lancering van het product. De iPhone en iPad van Apple werden onder meer populair door het aanbod aan applicaties.

Geheim lab

Bovengenoemde en andere grote ontwikkelaars hebben al weken doorgebracht in een geheim lab op het hoofdkantoor van Apple in Cupertino. Het is verboden dingen van buiten mee naar binnen te nemen. Notitieblokken, telefoons en andere met internet verbonden apparaten zijn niet toegestaan.

Apple heeft internet in de ruimte helemaal geblokkeerd en eist dat bedrijven hun codes meenemen op computers die ze vervolgens bij Apple moeten achterlaten. Nadat aan de codes is gewerkt, slaat Apple die zelf op en stuurt ze pas later, dichterbij de daadwerkelijke verkoop van het horloge, op naar de ontwikkelaar.

Eén anonieme bron zegt dat sommige ontwikkelaars problemen hebben ontdekt bij de Apple Watch. Zo zou het horloge soms langzaam reageren door de bluetoothverbinding met een iPhone.

Tips

Apple heeft de grote bedrijven diverse tips gegeven over waar de apps aan moeten voldoen. Naast de openbare richtlijnen voor het ontwerp, adviseert het bedrijf niet te veel meldingen door te sturen.

De Apple Watch moet de gebruiker niet gaan irriteren en de accuduur zou met veel meldingen ook te snel leeg gaan. Apple zou vragen om een applicatie niet te richten op gebruik langer dan tien seconden per interactie.

Honderden apps

Bij de lancering van het horloge zouden al honderden apps beschikbaar moeten zijn. Bloomberg weet te melden dat in ieder geval grote sociale netwerken, automakers en vliegtuigmaatschappijen aan apps werken.

Instagram zou een app ontwikkelen die gebruikers door foto's laat scrollen en meldingen geeft wanneer bepaalde mensen een nieuwe foto plaatsen. Ook Twitter en Pinterest brengen direct applicaties uit, net als Facebook.

De vliegtuigmaatschappijen zoals United Airlines zouden met apps komen die helpen bij het inchecken en autobedrijven als BMW willen auto's van slot laten halen met de Apple Watch. Bovendien moet het mogelijk zijn een auto te starten en de status van de accu van een elektrische auto in de gaten te houden.

Veel van deze autofuncties zijn ook beschikbaar op Android Wear-horloges van concurrent Google.

14 miljoen

Uit een rondgang van Bloomberg bij vijf Apple-analisten blijkt dat er gemiddeld gerekend wordt op 14 miljoen verkochte exemplaren in het eerste fiscale jaar, dat loopt tot en met het derde kwartaal van 2015. De Apple Watch ligt in april in de winkels.

De presentatie van Apple begint maandag 9 maart om 18.00 uur Nederlandse tijd. NU.nl zal live verslag doen vanaf het evenement.

Eerste indruk: Zorgt de Apple Watch voor een revolutie?