Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 24 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, helder 20° TV GidsLive voetbalwedstrijden 9 liveVerkeersinformatie 63 kmBeursinformatie 730.09
Horological Smartwatch

Zwitsers horlogemerk lanceert smartwatch met echt uurwerk

Door NU.nl/Jeroen Kraan

27 feb 2015 om 06:41 Update: 9 jaar geleden
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Horlogemaker Frederique Constant en dochterbedrijf Alpina lanceren een reeks smartwatches met een echt Zwitsers uurwerk.

De zogenoemde Horological Smartwatch is in feite een fitnesstracker die is verborgen achter de wijzerplaat van een kwartshorloge.

De chip in het horloge houdt bewegings- en slaapactiviteit bij en geeft dit weer in apps voor iOS en Android. Het gehaalde percentage van het stappen- of slaapdoel is ook op het horloge te zien via een klein wijzertje dat van een tot honderd loopt.

Frederique Constant - een Zwitsers bedrijf met twee Nederlandse oprichters - zegt een model te zullen aanbieden voor 950 euro. Prijzen van andere varianten zullen hier vermoedelijk enkele honderden euro's boven liggen, onder meer bij een versie die is afgewerkt met goud. De horloges verschijnen eind mei of begin juni op de markt.

Frederique Constant is de eerste Zwitserse horlogemaker die een smartwatch uitbrengt.© Frederique Constant
Een wijzer die tot 100 telt geeft de voortgang van het dagelijkse stappen- of slaapdoel aan.© Frederique Constant
De bewegingen die het horloge registreert worden weergegeven in een app voor iOS en Android.© Frederique Constant
De app van het Amerikaanse Fullpower toont activiteit in grafiekvorm.© Frederique Constant
Alpina, een dochterbedrijf van Frederique Constant, brengt ook een Horological smartwatch uit.© Frederique Constant
De prijs van de horloges in de slimme Aplina-collectie is nog niet bekend.© Frederique Constant
De Aplina-horloges werken met dezelfde app als de horloges van Frederique Constant, al wordt een ander logo getoond op de smartphone.© Frederique Constant
Toon alleen het PlaatjeToon alleen het Plaatje
Horological Smartwatch
Horological Smartwatch

Twee jaar

De horlogebatterij in de Horological Smartwatch gaat volgens de maker ruim twee jaar mee. Volgens mede-oprichter Peter Stas haalt het horloge zo'n lange accuduur door zuinig om te gaan met de slimme functies en door geen constante Bluetooth-verbinding met de smartphone te houden.

Een synchronisatie kan wel worden ingezet door de gebruiker, door op het kroontje naast de wijzerplaat te drukken. De tijd die het horloge toont is afkomstig van de smartphone en het horloge draait automatisch voor- of achteruit als een nieuwe tijdzone wordt betreden, of bij het ingaan van de zomer- en wintertijd.

De elektronica in de slimme horloges is ontwikkeld in samenwerking met Fullpower, een Amerikaans bedrijf wiens MotionX-technologie ook in de fitnesstrackers van Jawbone en Nike zit. Fullpower maakt ook de app die wordt gebruikt door de apparaten.

Ondersteuning

Frederique Constant belooft nieuwe functies te blijven toevoegen aan de Horological Smartwatches om met zijn tijd mee te gaan. De ondersteuning geldt zeker tien jaar, zei Stas bij de presentatie van de smartwatches.

Ook het vervangen van de printplaat in het horloge als onderdeel van een driejaarlijks onderhoud is mogelijk, zei hij. Dit zou bijvoorbeeld nodig kunnen zijn als nieuwe smartphones geen Bluetooth-verbindingen meer ondersteunen.

Licenties

De technologie van Fullpower wordt niet alleen gebruikt in de eigen smartwatches van Frederique Constant. De twee bedrijven richten de gezamenlijke onderneming MMT op, die licenties op de technologie zal verkopen aan andere bedrijven. Mondaine is het eerste bedrijf dat de MMT-technologie afneemt om een eigen smartwatch te maken.

De Zwitserse fabrikanten Swatch en Tag Heuer hebben ook al gezegd aan smartwatches te werken. Hierover zijn nog weinig details bekend.

Hoe een Zwitsernederlands bedrijf de horloge-industrie slim wil maken

Beeld: Frederique Constant
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Smartwatches


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 17:12
    VideoBoze Ajax-supporters dringen Johan Cruijff ArenA binnen
  • 17:00
    Capsule met ruimtegruis na reis van 2,3 miljard kilometer weer terug op aarde
  • 16:57
    Onrust rond ArenA na gestaakte Klassieker, supporters dringen stadion binnen
  • 16:54
    Ouwehand treedt tijdelijk terug als lijsttrekker PvdD in afwachting van onderzoek

Meer Economie

  • Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
    Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
  • We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
    We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
  • Vakantiewerk bijbaan horeca terras
    NU+Minimumloon gaat iets omhoog, kan het verder richting 16 euro?
  • Duitse woningbouwsector wil 50 miljard om uit de problemen te komen
    Duitse woningbouwsector wil 50 miljard om uit de problemen te komen
  • Nederland is de koning van de benzineprijzen
    NU+Nederland is de koning van de benzineprijzen
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Superieure Verstappen wint in Japan en bezorgt Red Bull constructeurstitel
  • 2
    OverzichtGeneraals Rusland mogelijk zwaargewond | Doorbraak lijkt geforceerd
  • 3
    Schaatsster Jutta Leerdam maakt bij Milan Fashion Week debuut op catwalk
  • 4
    Einde A12-demonstraties nog niet in zicht: 'Doel is niet om aardig te zijn'
  • 5
    Capsule met ruimtegruis landt weer op aarde na reis van 2,3 miljard kilometer


Nieuwsvideo's

  • Robotonderzeeër filmt zeldzame Dombo-octopus
    Robotonderzeeër filmt zeldzame Dombo-octopus
  • Samenvatting: Verstappen wint GP van Japan en sleept constructeurstitel binnen
    Samenvatting: Verstappen wint GP van Japan en sleept constructeurstitel binnen
  • Schaam jij je vaak? Dit zijn drie technieken om daarmee om te gaan
    Schaam jij je vaak? Dit zijn drie technieken om daarmee om te gaan
  • Hoe de NASA met jouw hulp ufo's wil zoeken
    Hoe de NASA met jouw hulp ufo's wil zoeken

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden