Horlogemaker Frederique Constant en dochterbedrijf Alpina lanceren een reeks smartwatches met een echt Zwitsers uurwerk.

De zogenoemde Horological Smartwatch is in feite een fitnesstracker die is verborgen achter de wijzerplaat van een kwartshorloge.

De chip in het horloge houdt bewegings- en slaapactiviteit bij en geeft dit weer in apps voor iOS en Android. Het gehaalde percentage van het stappen- of slaapdoel is ook op het horloge te zien via een klein wijzertje dat van een tot honderd loopt.

Frederique Constant - een Zwitsers bedrijf met twee Nederlandse oprichters - zegt een model te zullen aanbieden voor 950 euro. Prijzen van andere varianten zullen hier vermoedelijk enkele honderden euro's boven liggen, onder meer bij een versie die is afgewerkt met goud. De horloges verschijnen eind mei of begin juni op de markt.

Twee jaar

De horlogebatterij in de Horological Smartwatch gaat volgens de maker ruim twee jaar mee. Volgens mede-oprichter Peter Stas haalt het horloge zo'n lange accuduur door zuinig om te gaan met de slimme functies en door geen constante Bluetooth-verbinding met de smartphone te houden.

Een synchronisatie kan wel worden ingezet door de gebruiker, door op het kroontje naast de wijzerplaat te drukken. De tijd die het horloge toont is afkomstig van de smartphone en het horloge draait automatisch voor- of achteruit als een nieuwe tijdzone wordt betreden, of bij het ingaan van de zomer- en wintertijd.

De elektronica in de slimme horloges is ontwikkeld in samenwerking met Fullpower, een Amerikaans bedrijf wiens MotionX-technologie ook in de fitnesstrackers van Jawbone en Nike zit. Fullpower maakt ook de app die wordt gebruikt door de apparaten.

Ondersteuning

Frederique Constant belooft nieuwe functies te blijven toevoegen aan de Horological Smartwatches om met zijn tijd mee te gaan. De ondersteuning geldt zeker tien jaar, zei Stas bij de presentatie van de smartwatches.

Ook het vervangen van de printplaat in het horloge als onderdeel van een driejaarlijks onderhoud is mogelijk, zei hij. Dit zou bijvoorbeeld nodig kunnen zijn als nieuwe smartphones geen Bluetooth-verbindingen meer ondersteunen.

Licenties

De technologie van Fullpower wordt niet alleen gebruikt in de eigen smartwatches van Frederique Constant. De twee bedrijven richten de gezamenlijke onderneming MMT op, die licenties op de technologie zal verkopen aan andere bedrijven. Mondaine is het eerste bedrijf dat de MMT-technologie afneemt om een eigen smartwatch te maken.

De Zwitserse fabrikanten Swatch en Tag Heuer hebben ook al gezegd aan smartwatches te werken. Hierover zijn nog weinig details bekend.

Hoe een Zwitsernederlands bedrijf de horloge-industrie slim wil maken