Het kunstmatigeintelligentiebedrijf Deepmind, dat begin 2014 door Google is overgenomen, heeft een computer ontwikkeld die zelfstandig leert hoe games gespeeld worden en uiteindelijk mensen verslaat.

Dat meldt MIT Technology ReviewDeepmind werkt al langer aan computers die op eenzelfde manier leren als het menselijk breinen combineert de rekenkracht van een computer met kunstmatige neuronen die verbindingen leggen.

De computer van Deepmind bekijkt de laatste vier frames van een game om te leren welke acties een positief effect hebben. Door dit proces veelvuldig te herhalen, kon de computer 22 van de 49 games op de oude Atari 2600-console uitspelen. De kunstmatige intelligentie presenteerde beduidend beter dan de mens, met name bij een game als Space Invaders.

Bij de andere games lukte het de kunstmatige intelligentie van de computer niet om te winnen. Onder andere bij Ms. Pac-Man had het apparaat moeite om levels uit te spelen. 

Zo kon de kunstmatigeintelligentietechnologie niet ver genoeg vooruit plannen om tactische beslissingen te nemen. Ook leerde de computer niet dat speciale bolletjes ervoor zorgen dat geesten tijdelijk kunnen worden opgegeten.

In onderstaande video is te zien hoe de Deepmind-computer leert van zijn fouten.

Echte wereld

"Als dit algoritme een auto in een racegame kan besturen, dan kan de technologie ook vrij gemakkelijk in de echte wereld worden gebruikt", aldus één van de onderzoekers van Deepmind. 

De technologie van Deepmind wordt onder andere gebruikt in Googles zoekfunctie, slimme assistent Now en de vertaaloptie. "Stel dat iemand aan de Google-app vraagt om een toffe reis door Europa te plannen. De app zou dan zo'n complexe opdracht kunnen uitvoeren."

Wat kan met kunstmatige intelligentie worden bereikt?

'Vrees kunstmatige intelligentie niet'