Ford hoeft niet de eerste met een volledig zelfrijdende auto te zijn, maar richt zich er vooral op hem beschikbaar te maken voor iedereen.

Dat vertelt Ford-directeur Mark Fields in een interview met zakenblad Forbes.

Ford breidde onlangs zijn onderzoekslab in Silicon Valley, waar veel grote techbedrijven gevestigd zijn, uit naar 125 medewerkers. Van oudsher zijn autofabrikanten vooral actief in de regio rondom Detroit.

Volgens Fields heeft de uitbreiding te maken met onder de ontwikkeling van zelfrijdende auto's, waar het bedrijf technisch personeel voor nodig heeft.

Autonoom

Net als alle grote autofabrikanten en technologiebedrijven als Google en Uber, werkt Ford aan auto's die volledig autonoom van a naar b kunnen rijden, zichzelf in kunnen parkeren en ongelukken kunnen voorkomen.

"De visie in de industrie is waarschijnlijk dat in de komende vijf jaar iemand zal komen met een volledig zelfrijdende auto", aldus Field. Tesla heeft aangegeven te verwachten als eerste te zijn en 2020 wordt door meer fabrikanten genoemd als het jaar waarin zelfrijdende auto's te koop zullen zijn.

Toegankelijk

Shield is iets terughoudender. De eerste zelfrijdende auto's zullen volgens hem alleen in bepaalde gebieden autonoom kunnen rijden. "Onze aanpak is dat we misschien of misschien niet met een volledig zelfrijdende auto uitkomen in die periode (tot en met 2020 red.)."

"Wij willen, wanneer we zo'n auto maken, hij toegankelijk is voor iedereen en niet alleen voor de kopers van luxueuze auto's." Ford zal zich daarbij richten op een zo laag mogelijke prijs.

Bekijk onze eerste ervaring met zelfrijdende auto's op gadgetbeurs CES

Luister de podcast over autonome auto's in Nederland

Deze wetswijzigingenzijn nodig voor tests met zelfrijdende auto's